10 dingen die je niet meer met de hand moet doen nu je ChatGPT hebt

Beginnen met AI? Deze 10 dingen moet je *nooit* meer handmatig (laten) doen.

Ik had ongelijk over AI. Want dit is hoe het is: AI is hier en AI gaat niet meer weg en AI gaat totaal veranderen hoe jij werkt als marketeer, schrijver of creator.

Ik schreef je eerder in deze nieuwsbrief dat je rustig moest afwachten tot AI volwassener werd en dan verder kijken. Slecht advies. Of misschien: AI werd iets sneller volwassen dan ik dacht. Hoe dan ook: AI overspoelde de contentwereld, en mij dus ook, en ik moest mee met de stroom.

Ik beloofde je dat ik in deze nieuwsbrief niet continu over AI zou praten. Ook dat gaat anders lopen. Want de basisprincipes van contentmarketing veranderen nooit, maar verder is de afgelopen maanden alles veranderd. En wat nog niet veranderd is, gaat binnenkort veranderen.

Dus vanaf nu beloof ik je het omgekeerde: ik ga het veel over AI hebben. Heel veel. Omdat ik op het moment ook heel veel met AI bezig ben. Ik geef jou als lezer van Het Grote Verhaal VIP-toegang tot mijn experimenten - of ze nou slagen of falen - en als je op 'Reply' drukt en me laat weten wat jij met AI (niet) doet, wil ik daar heel graag met je over van gedachten wisselen.

Ok, door naar de inhoud.

Ik begin vandaag met een lijstje van (schrijf)dingen die ik al met AI (lees: ChatGPT/OpenAI) doe, die heel goed met AI kunnen en die jij (of je tekstschrijver) zo snel mogelijk met AI moet gaan doen.

Het schrijversvak verdwijnt niet, maar het schrijfproces verandert volledig

Begrijp me niet verkeerd: ik geloof in het vak van schrijver en ik geloof in het maken van mooie teksten. En ik geloof ook helemaal niet dat dat gaat verdwijnen. Zolang er mensen zijn, zullen die mensen ideeën hebben en zullen ze taal gebruiken om die ideeën vorm te geven zoals ik nu aan het doen ben. Met de hand. Omdat dat vaak de kortste weg is van

Maar dat betekent niet dat we ons moeten laten vastspijkeren op de inefficiënties van ons vakgebied, gewoon 'omdat we het altijd zo gedaan hebben' of omdat we 'schrijvers zijn'. Want AI zal ons als contentmarketeers onder andere helpen om ook de kennis en ideeën van 'niet-schrijvers' - de developers, ingenieurs en andere experts die onze producten en diensten maken en leveren, maar die niet per se lol hebben in het tikken van een stuk - in tekst te vatten. Zonder het arbeidsintensieve interviewproces dat we nu gebruiken.

Het is, kortom, tijd om het schrijfproces met de blik van een procesanalist uit elkaar te gaan pulken in losse taken. Want als je dat doet, kun je daarna kijken welke taken je kunt automatiseren.

10 dingen die je nu met AI moet gaan doen

  1. Titels bedenken. Dit kost vaak evenveel tijd als het stuk zelf... ChatGPT geeft je er binnen een paar seconden 20. Sommige kun je meteen gebruiken, sommige prikkelen je om zelf een betere te bedenken. Hoe dan ook bespaar je tijd.
  2. Algemene vragen beantwoorden. Informatie overtikken van het internet is nooit echt leuk geweest en vanaf nu hoef je er nooit meer iemand voor te betalen. Begrippen definiëren, een kort stukje over een bedrijf of persoon maken: AI geeft je versie 1, jij redigeert.
  3. Samenvatten. Of het nou een meeting is, een YouTube-video of een blogpost, laat AI je helpen om snel informatie te consumeren en aan anderen aan te bieden, bijvoorbeeld in een curation-proces.
  4. Intro's schrijven. Concentreer je op de kern van je tekst en laat ChatGPT een samenvattend intro schrijven. Typisch zo'n taak voor AI, omdat er geen nieuwe ideeën voor nodig zijn. Alle informatie is er al, dus het is een kwestie van 'even doen'. Zelfs voor de basis van een landingspagina of aankondigingsmail kom je met deze aanpak al een heel eind.
  5. Overzichten/overzichtsartikelen maken van achtergrondinformatie. Ja, inderdaad: dit is de beruchte 'schrijf een artikel over'-prompt. Maar voor sommige stukken werkt het gewoon, op voorwaarde dat je de inhoud checkt en dat je je eigen visie en toon hier en daar invoegt. Ik ga inmiddels zelfs een stap verder en voer het algoritme ook de antwoorden op brainstormvragen die experts invullen in een standaarddocument. Zo heb ik al hele artikelseries gemaakt voor klanten, zonder een expert te hoeven lastigvallen met een interview.
  6. Outlines maken. De absolute killer app voor ChatGPT tot nu toe. Of het nou een SEO-blog, een whitepaper of een misdaadroman is: met een gegenereerde outline ben je 100x sneller op gang.
  7. Tone of voice checken of aanpassen. Voer je tekst aan ChatGPT en het ding vertelt je feilloos wat de tone of voice is. Vergelijk die met de toon waar je op mikt en laat ChatGPT voorstellen doen voor aanpassingen. Die zullen niet perfect zijn, maar ze triggeren je wel om met andere ogen naar een tekst en naar je woordkeus/zinsbouw te kijken.
  8. Bepalen voor welke doelgroep een tekst is. AI kijkt zonder enige voorkennis naar een tekst en ziet juist door die beperking meer dan jij. Want de dingen die voor ons zo logisch zijn dat we ze vergeten, zoals in de inleiding vertellen voor wie een tekst bedoeld is en waar hij over gaat, maken
  9. Teksten aanpassen voor een nieuwe doelgroep. Net als het omzetten van de tone of voice, kan ChatGPT ook een tekst aanpassen voor een nieuwe doelgroep. Ook hier is het weer zaak om alles met de hand te checken, natuurlijk.
  10. Kijken welke producten of onderwerpen in een tekst voorkomen. Het delen van content rondom specifieke producten is een belangrijk onderdeel van marketing, vooral in Account Based Marketing. Maar dan moet je wel weten welke teksten relevant zijn voor welke producten en diensten. Ga dat niet meer met de hand zitten doen, maar zet AI aan het werk. Je kunt dit vrij makkelijk automatiseren, zodat je bijvoorbeeld periodiek je hele website kunt scannen of iedere tekst die online gaat automatisch te taggen.

Er zijn er veel meer. En er komen iedere dag mogelijkheden bij, zeker nu het omzetten van spraak naar tekst ook in het Nederlands steeds beter gaat en meetings, calls, podcasts en video's dus binnen het bereik van de taalmodellen komen.

Je begrijpt: je hoort van me. Over AI.

Bouke

Wat ik verkoop:

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(