'Neem vandaag 1 (één) pagina van je website en controleer, verbeter en optimaliseer hem. Als je dat iedere vrijdag doet, is je website over een paar maanden helemaal nieuw en opgefrist.'
Dat schreef ik vorige week op Twitter.
Volgde uiteraard, van Martijn Reintjes (mede-oprichter van Psychogoed), de vraag: welke optimalisaties dan? En wat zijn je favoriete?
From the hip kwam ik daar op Twitter al tot een aardig lijstje, maar ik werkte dat in de dagen erna wat verder uit tot een lijst van 9 punten.
Al met al is het best veel werk, zo'n webpagina opfrissen en optimaliseren. Maar het is net de afwas (of de tuin): als je het een paar maanden laat liggen, is het pas écht een rotklus.
1. Is er R.O.T.?
De eerste check die je altijd doet op content is of hij Redundant, Outdated of Trivial is. Oftewel: is er sprake van dubbele content? Is de content verouderd? Of is het content die in feite niets betekent/geen functie heeft (zoals een pagina waarop staat 'deze pagina is verwijderd' - je komt ze nog steeds tegen)?
2. Moet de pagina gewoon weg?
Als er ROT is, kun je het dan repareren? Of moet de pagina gewoon weg? Als je besluit om de pagina weg te gooien, check dan wel of er nog links naar wijzen. Die moet je dan aanpassen of redirecten.
Neem deze beslissing nu, want anders doe je alle stappen hierna voor niets.
3. Klopt de informatie die er staat en is hij compleet?
Nu ga je de informatie op de pagina in detail checken op juistheid en compleetheid. Dat geldt niet alleen voor de inhoud van de tekst, maar ook voor metadata zoals contactgegevens.
Voor deze stap moet je waarschijnlijk even terug de organisatie in om de feiten op te halen bij de experts. Hier zie je meteen dat het loont om in je content-administratie voor iedere webpagina een verantwoordelijk persoon hebt staan, met contactgegevens die kloppen.
In fact, die ga ik gewoon even als bonus-tip toevoegen hieronder.
Aanvullen van informatie hoeft trouwens niet op de pagina zelf. Dat kan ook door te linken naar dingen die ergens anders al op je site staan.
4. Doen alle links het nog?
Test ook of alle links nog werken en of afbeeldingen nog de juiste formaten hebben. Vervang korrelige plaatjes (test dit ook op een retina- of 4K-scherm). Staat er 'klik om de afbeelding te vergroten', kijk dan ook of dat nog werkt.
5. Kunnen we nieuwe links toevoegen?
Het linken naar nieuwe content vanuit oudere content vergeten we vaak. Terwijl het voor SEO en vindbaarheid juist ontzettend goed (en bijna gratis) is. Kijk dus of je inmiddels content hebt rond hetzelfde thema die je vanaf je oude pagina kunt linken.
6. Vind 'toevallige SEO-waarde'
Soms rankt een oude post of pagina voor een zoekterm waar je nooit bewust voor geoptimaliseerd hebt. Dan
er 'toevallige SEO-waarde'? Oftewel: rankt het blog 'per ongeluk' voor een relevante zoekterm? In dat geval kun je het stuk voor die zoekterm optimaliseren en wat interne links toevoegen. Je kunt de opgebouwde SEO-waarde ook doorgeven aan een van je landingspagina's. Voeg dan een link naar die landingspagina toe en verwijder alle andere links.
Dit is wat er gebeurde met mijn expertisepagina 'Nieuwe website', die ineens begon te ranken voor 'webteksten it bedrijf'.
7. Minder toevallig mag ook: kijk in je zoekwoordenonderzoek
Heb je nog een zoekterm openstaan in je SEO-strategie en kan de pagina als landing page dienen? Optimaliseer dan voor die term. Is wat meer werk, maar minder dan het vanuit het niets opbouwen van een landing page.
8. Check je tone of voice
Past de toon van de tekst nog bij je huidige merkwaarden? Je tone of voice is een dynamisch ding. Soms verander je hem bewust, soms evolueert hij ook. Door oude content af en toe door te lopen en bij te schaven houd je de stem van je merk consistent.
Hierbij hoort ook een check op merk- en productnamen. De meest B2B-bedrijven zijn nogal actief met het ontwikkelen van nieuwe proposities en het hernoemen en opfrissen van bestaande. Het is fijn als al je content, ook wat oudere pagina's, dezelfde set merk- en productnamen gebruikt.
9. Voeg een CTA toe
Kijk tot slot nog een keer naar het doel van je pagina. Wat wil je dat een lezer doet als ze je content gezien heeft? Zoek een CTA die daarbij past. Er is wat tijd voorbij sinds je deze pagina maakte, dus misschien heb je nieuwe downloads of content upgrades die je hier kunt promoten.
Bonustip: koppel de pagina aan een inhoudelijk expert
Ik zei het hierboven al even: als je inhoudelijke input nodig hebt voor een pagina, heb je meestal een inhoudelijk expert nodig. Voor een propositiepagina is dat de propositie-eigenaar, voor een blog is het de auteur (als die nog bij jullie werkt), maar voor andere (oudere) pagina's is het niet altijd duidelijk.
Als het goed is, heb je ergens een spreadsheet (of, veel beter, in het CMS een extra veld) waarin je bijhoudt wie inhoudelijk verantwoordelijk is voor welke pagina (zo niet, dan is het tijd om daarmee te beginnen). Als je pagina-content verouderd is, dan is je spreadsheet dat waarschijnlijk ook. Update die dus meteen even.