In 2014 schreef content-expert Mark Schaefer het artikel Content Shock: why content marketing is not a sustainable strategy. Daarin rekent hij uit dat de hoeveelheid door marketeers en mediamakers geproduceerde content de grens van wat het publiek nog kan absorberen heeft overschreden. Het artikel leidde wereldwijd tot veel discussie en uiteindelijk heeft Schaeffer een boek over het onderwerp geschreven.
Het originele artikel is nog steeds relevant en dus het lezen waard. Ook dit follow-up artikel van twee jaar later is zeer de moeite van het lezen waard.
De essentie van het verhaal is iedere keer: content produceren en online gooien is niet genoeg en kost je uiteindelijk alleen maar geld. De enige manier om ROI uit contentmarketing te halen is om precies te weten wie je doelgroep is, wat je bij die mensen wilt bereiken en hoe je ervoor zorgt dat die groep je content ook te zien krijgt. De aandacht is dus aan het verschuiven van creatie naar promotie en de vorm van je content moet steeds beter aansluiten bij de wensen van je doelgroep. The medium is the message, zeg maar.
Lees, huiver en ga daarna extra hard aan het werk.
Een recenter voorbeeld van hoe Schaeffer goed onderbouwd de knuppel in het contentmarketing-hoenderhok kan gooien is trouwens het artikel Should your content generate leads or relationships? Hierin krijgt inbound marketing-gigant Hubspot onder uit de zak omdat ze zich te veel richten op leads en te weinig op relaties.