Je kunt je als marketeer heel lang verstoppen achter metrics als bereik, impressies, etc. Maar was het niet juist zaak om onze marketingactiviteiten, digitaal of anderszins, te linken aan echte zakelijke resultaten? Je denkt daarbij al gauw aan omzet en orderaantallen, maar dat is in veel gevallen een brug te ver. Kaushik stelt echter terecht voor om een paar stappen terug te zetten en eens te kijken of je iets zinnigs kan zeggen over de impact van je exposure:
It does not always have to be revenue or profit. But, please don’t pop the champagne on views, impressions and other such primitive signals of nothingness.
Hij geeft, zoals altijd, een paar goed uitgewerkte voorbeelden. Eén daarvan is Amazon, dat trots miljoenen views rapporteerde van een aantal gifjes. Miljoenen views, maar niemand weet van wie en hoe effectief. Moeilijk te meten? Sure. Maar:
Here’s a great start: % of Users who shared the gif who are not current Amazon customers.
De boodschap is duidelijk: je hebt data. Doe er dan ook iets nuttigs mee. Dat is goed voor je business én voor je carrière.