In de strijd tegen de website-slider heb ik even wat cijfers verzameld om te laten zien dat we er echt, echt, echt mee moeten ophouden met zijn allen.
Deze post is uit 2018 en je zou denken dat de discussie inmiddels wel gevoerd zou zijn... Niet dus. Nog steeds landen er wireframes en web designs in mijn mailbox met sliders erin en nog steeds gaat het erover op de socials.
Dus, nog een keer, met nieuwe energie (en nieuwe research).
tl; dr
Klik hier voor een hypercompacte samenvatting (in een slider, natuurlijk) en stuur hem door aan iedereen die je kent:
Slecht voor SEO
Ik begin even met Search Engine Land, waar Harrison Jones research presenteert waaruit blijkt dat sliders niet alleen rottig zijn voor de gebruiker (de conversies zijn echt dramatisch), maar ook voor SEO. Hij presenteert ook een paar alternatieven.
Thijs de Valk van SEO-goeroe-toko Yoast vat nog veel meer research en expertcommentaren samen en geeft ook een paar goede adviezen:
Nederlands onderzoek naar conversies
AGConsult heeft eigen data verzameld van Nederlandse en Belgische cases (en er een video over gemaakt):
Usability-onderzoeken
The post that started it all uit 2013:
Nielsen Norman deed onderzoek naar verschillende manieren om je aanbod op je website aan de man te brengen. Sliders scoorden niet best.
En nog een van de tijdloze klassiekers over sliders, van Adam Fellowes:
En nog een goed stuk over het ja (soms, onder voorwaarden) en nee (meestal) van sliders voor usability:
Kantoorpolitiek
Tot slot nog een kort, puntig stukje over het waarom van die waardeloze sliders (het is een makkelijke manier om iedereen zijn content-zin te geven) en hoe je dat politiek kunt oplossen: