Als ik een tekst of webpagina aanlever bij een klant, staan daar vaak links in naar andere online bronnen. Als ik een interessante video of SlideShare vond bij het onderwerp, zet ik die er vaak 'embedded' in.
De klant vraag dan heel vaak of ik dat wil weghalen. Want het is 'niet hun content' en het 'nodigt de gebruiker uit om weg te klikken'.
Ik ben het daarmee oneens.
Waarom deden we dit ook alweer?
Waarom maken we content? We maken content om mensen te helpen, te vermaken, te informeren of iets te leren.
Wij zijn voor onze gebruiker een gids door het onoverzichtelijke oerwoud dat 'het internet' heet. Wij lezen die blogs, wij kijken die video's, wij downloaden die onderzoeksverslagen en we kijken of ze de moeite waard zijn. En daarna linken we ernaar vanaf onze sites. Omdát ze de moeite waard zijn.
Nee, het is 'niet jouw content'. Maar dat zal jouw gebruiker echt worst zijn. O, en nog even een geheimpje over gebruikers: wegklikken doen ze sowieso wel. Het beeld dat veel ondernemers (en marketeers!) hebben van een online marketingfunnel is dat een potentiële klant op een advertentie of link klikt, het artikel leest, zijn gegevens achterlaat en vervolgens klant wordt. Nieuwsflits: zo werkt het niet. Gebruikers zijn van alles en nog wat aan het doen (het zijn wat dat betreft net mensen) en dus echt niet bezig met rustig door jouw contentfunneltje klikken. En dat hoeft ook helemaal niet. Contentmarketing draait om het maken van zo veel mogelijk positieve contactmomenten met de juiste mensen, zodat ze op het moment dat ze klaar zijn voor een aankoop aan je denken.
Landingspagina's zijn een ander verhaal
In zo'n simpel beeld van de klantreis als hierboven is het inderdaad een dom idee om naar andere sites te linken. En soms is het dat ook. Op een landingspagina bijvoorbeeld. Want daar is het wél de bedoeling om iemand naar een aankoop of een andere actie toe te bewegen. In vrijwel alle andere gevallen, maar vooral 'voorin' de klantreis waar je alleen nog maar bezig bent met zichbaar zijn en autoriteit opbouwen, is het allerbelangrijkste dat je je potentiële klant de best denkbare informatie geeft.
Ook als die niet op jouw site staat, maar ergens anders.
Hallo content curation
In die context moeten we het ook nog even over content curation hebben. Want, wat als je van het delen van andermans content nou je strategie maakt?
Content curation is een perfecte manier om met relatief weinig inzet een constante stroom content op gang te brengen en te houden. Op social media is dit een geaccepteerde en breed toegepaste aanpak, maar je kunt het ook prima op je website doen. Voorwaarde is wel dat je heel duidelijk aangeeft waar de content vandaan komt en alle links op 'follow' zet, zodat de ander er ook wat aan heeft, qua SEO.
Werkt dat? Ja, dat werkt. Vorig jaar werd ik gebeld voor een adviesklus. Omdat ik zo'n goed stuk over zoekwoordenonderzoek op mijn site had staan. Het duurde even voordat ik dat had getraceerd, maar het bleek te gaan om een link naar andermans blog. Een simpele link, met 20 woorden commentaar, had me een nieuwe klant opgeleverd. I rest my case.
Outbound links en SEO
Hoe het zit met naar buiten linken en SEO? Zoals met alles in de SEO-wereld is daar een enorme waaier aan opinies over. Maar als je de algemene regel toepast dat wat goed is voor je lezer, uiteindelijk ook goed is voor je rankings, zou je moeten concluderen dat outbound linken ook voor SEO goed zou moeten zijn.
De SEO-plugin van Yoast, voor de meeste WordPress-gebruikers toch zo'n beetje de norm op het gebied van SEO, vraagt zelfs expliciet om een outbound link. Op de pagina waar ze dat uitleggen vertellen ze dat ze er weliswaar niet van uitgaan dat zo'n link jou helpt met hoger in Google komen, maar dat het nou eenmaal bij de aard van het web past om dingen met elkaar te verbinden.
Je helpt uiteindelijk dus de gebruiker van het web te vinden wat ze zoekt.
En daar was dat hele content-verhaal om begonnen. Maar dat had ik geloof ik al gezegd....