'Schrijf niet alleen tips, maar vertel ook eens over wat je aan het doen bent en wat je bereikt bij klanten.'
Goed advies van mijn coach Hannelore.
En meteen ook mijn eerste tip (sorry, coach) voor jou: het is heerlijk om af en toe een absolute buitenstaander naar je business te laten kijken. Iemand die op een gezellige manier kritische vragen stelt. Iemand met ervaring in business en leven, die niet per se hetzelfde doet als jij, maar wel snapt wat je probeert te bereiken. Dat ik dat niet eerder structureel heb gedaan, is voor mij ondernemers- en marketeers-blunder nummer 1.247.
De essentie van deze nieuwsbrief: Bouke faalt, zodat jij het niet meer hoeft te doen. Dus: organiseer je klankbord. Hang met mede-marketeers van andere verticals en bedrijven. Praat met mensen die verder zijn dan jij. Het is leuk en levert veel op.
Alright, door met het verhaal.
Nieuwe campagne, helft van het budget
In een prachtig staaltje content-hergebruik ben ik voor een grote, internationale IT-consultant een bestaande blogserie aan het aanpassen voor een net andere doelgroep. Dat betekent: opnieuw nadenken over tone of voice, invalshoek en benefits. En gesprekken voeren met verschillende experts, ook bij leveranciers en partners.
ChatGPT helpt me om de plekken te vinden waar de toon misschien aangepast moet worden. De input voor de prompts komt uit een interview met een commercieel manager die beide doelgroepen goed kent.
Resultaat (Stiekeme Tip 2 is dat je in je content altijd het resultaat moet benoemen dat je bereikt voor je klanten): de klant heeft een nieuwe campagne voor een nieuwe doelgroep, voor minder dan de helft van de kosten.
Knallen terwijl je nadenkt, nadenken terwijl je knalt
Bij een andere klant is net een nieuwe marketingmanager binnengekomen, zeer getalenteerd en met veel energie. Samen met de commerciële staf zijn we nu de hele contentstrategie aan het bekijken. Dat begint met quick wins/hergebruik, maar houdt ook in dat we serieus gaan kijken naar processen en AI. Concreet zijn we succesvolle blogs nu, met nieuwe input van experts en ChatGPT, aan het omzetten naar whitepapers die het hart kunnen gaan vormen van nieuwe campagnes.
Resultaat: we knallen op de korte termijn én op de lange termijn, terwijl we maximaal rendement halen uit AI en content-hergebruik. Zo kunnen we campagnes lanceren terwijl we aan de strategie werken.
De ideale mix van praten en doen
Voor meerdere klanten fungeer ik als klankbord/contentstrateeg en pak ik regelmatig copy- en redactieklussen op. De essentie van deze samenwerkingen is dat zij hun eigen marketing doen en daarbij gebruik maken van mijn kennis en ervaring. Maar soms merken we dat het sneller is als ik niet tegen ze aan klets, maar gewoon die teksten aanpas. En dat is ook prima.
Resultaat: klanten met een kleiner marketingbudget hebben een optimale mix van advies en uitvoerende kracht, terwijl ze de kosten zelf onder controle hebben.
Flexibel, uitdagend, afwisselend, chaotisch
Verder lopen er de gebruikelijke 'kleine schrijfklussen': case-interviews, blogs, landingspagina's, sales mails... Straks, als ik deze aflevering van Het Grote Verhaal heb verstuurd, praat ik met een startup-ondernemer over het aanpassen van zijn site voor een andere doelgroep.
Resultaat: doordat ik flexibel inzetbaar ben, kan ik een campagne of project meestal snel een duw vooruit geven. Een sales mail wat persoonlijker maken. Een aangeleverde vertaling toetsen aan de merkrichtlijnen. De focus van een landingspagina verleggen van features naar benefits, zodat hij net iets beter converteert. Een goed gesprek hebben met klanten en betrokken consultants, zodat een casetekst meer wordt dan een kijk-ons-eens-tof-zijn-verhaal.
Zomaar een greep. Allemaal leuke dingen
Het is de variatie in al die dingen die soms (vaak) tot enige chaos leidt, maar die het ook afwisselend en leuk houdt.
Het (AI-)vliegtuig bouwen terwijl het vliegt
Maar, over variatie gesproken: deze week is er nog wat tofs bij gekomen. Want terwijl ik aan deze sales page werkte voor een nieuwe dienst, zette ik een snippet van die pagina vast op LI (Stiekem Toch Tip Nr. 3: publiceer je nieuwe diensten en producten RUIM voordat ze af zijn en kijk welke vragen/doelgroepen/afwijzingen/lachsalvo's/juichkreten er binnenkomen). Naar aanleiding van die post ben ik met 2 klanten in gesprek over het bouwen van supercharged contentprocessen met AI in de hoofdrol.
Exciting stuff.