Marketingsucces is geen mysterie. Het komt als je een aantal kritieke factoren slim bij elkaar brengt. Maar dat wist jij al lang, natuurlijk.
Ik bewonder de getalenteerde en succesvolle marketeers waar ik voor/mee werk. Want ze hebben een enorme klus voor zich liggen, terwijl ze meestal niet de middelen, de mensen en het budget krijgen dat nodig is om de klus te kunnen klaren. Laat staan dat ze altijd de waardering krijgen die past bij de krachttoer die ze dagelijks volbrengen.
Ben jij zo'n marketeer? Petje af voor jou. Hey, niet alles gaat zoals je wilt. En dat frustreert je soms. Maar toch: je bent goed bezig!
1. Je hebt vrijheid veroverd
Als je overal toestemming voor moet vragen, ben je te langzaam. Daarom handel je naar eigen inzicht en kom je de zaak wel uitleggen als het een keer misloopt. Maar eigenlijk gebeurt dat niet zo vaak. Want je weet wat je doet. Daarom krijg je van het hoger management steeds meer vrijheid en vertrouwen en word je dus steeds sneller, krachtiger en wendbaarder.
2. Je kan door één deur met Sales
De mentaliteiten van verkopers en marketeers kunnen erg verschillen. Maar jij realiseerde je al snel dat ruziemaken geen zin heeft. Dus werk je samen. Sommige van mijn klanten werken inmiddels met gezamenlijke teams of met mensen die 50-50 Sales en Marketing doen en zo de brug slaan tussen de 2 disciplines. Maar dat had jij natuurlijk ook al lang bedacht.
3. Je hebt je experts en propositie-eigenaren in de creatiestand gekregen
Waar haal je content vandaan in een bedrijf dat draait op kennis? Uit de experts. Maar dan moet je die wel even zo ver krijgen dat ze - al dan niet met een creative die jij op ze af stuurt - gaan zitten om die kennis op papier te zetten. Contentmarketing binnen consultancy- of techbedrijven staat of valt hiermee. Congrats als je dit op de rails hebt!
4. Je doet geen tijdrovend handwerk meer zelf
Veel marketingmanagers hebben een achtergrond als creative. Jij misschien ook. Maar je hebt geleerd dat management en strategie slecht combineren met creatief werk. Dus laat je vormgeving en tekst aan anderen over. Met pijn in je hart, dat wel.
5. Je kunt plannen uitvoeren én loslaten
Als het om plannen gaat, is marketing een raar beest... Aan de ene kant moet je het strak in de hand houden, anders vliegt het alle kanten op. Aan de andere kant heeft het ruimte nodig om nieuwe dingen te proberen en het plan te veranderen als het niet blijkt te werken. Die combinatie van flexibel én consequent maakt jou echt bijzonder!
Oh, en heb je deze dingen nog niet 100% voor elkaar? Dan weet je in ieder geval waar je mee aan het werk moet!
Stuur me even een berichtje als je daarover wilt sparren.