Moet je als bedrijf nog een blog hebben? Ja dus. Ik geef je de 7 belangrijkste redenen waarom je ook in 2024 nog keihard moet inzetten op je bedrijfsblog.
1. Het is de goedkoopste content
Content is duur en de businesscase is niet altijd makkelijk te maken. Met een blog geef je jezelf een kosteneffectieve manier om regelmatig zichtbaar te zijn bij je doelgroep.
Je kunt blogs meestal ook maken op basis van dingen die je al (gemaakt) hebt:
- Breid een succesvolle LinkedIn-post uit tot een blog
- Haal 3-5 blogs uit een whitepaper
- Schrijf een online event uit tot 1 of meerdere blogs
2. Het is nog steeds de basis van de meeste community's
Hoe vaak blogs ook dood verklaard worden, ze zijn onverminderd populair. Er is bijna geen vakgebied of onderwerp waar niet op tientallen sites over geblogd wordt. Al die blogs samen vormen een community en door mee te bloggen kun je daar makkelijk bij aansluiten.
3. Iedereen kan het. Soort van
In een kennisintensieve organisatie (zoals een IT- of consultancybedrijf) is iedereen gewend om te schrijven. Rapporten, adviezen, offertes, e-mails, presentaties... Iedereen zit de hele dag te tikken. De basic skills voor het schrijven van een blog zijn er dus al. Tuurlijk, niet iedere consultant ramt er moeiteloos een gestructureerd stuk uit, maar de meeste kunnen het wel leren. Of je koppelt ze gewoon aan een goede tekstschrijver. Zelfs dan liggen de productiekosten nog een stuk lager dan bij video.
4. Het is makkelijk te plannen
Bloggen is, naast social, de creatie-activiteit die je 'tussendoor' kunt doen. Geen enkele andere contentvorm vraagt zo weinig planning, voorbereiding, technologie of samenwerking. Het gereedschap dat je nodig hebt voor een blog, staat de hele dag voor je op je bureau. Het enige wat je nodig hebt om op gang te komen met een stuk, is een meeting die een half uur te laat begint. Op een eventueel interview van maximaal 45 minuten na, zijn verder alle activiteiten voor een blog 'asynchroon' te plannen. Dat wil zeggen: schrijven, feedback geven, aanpassen, optimaliseren en online zetten zijn allemaal dingen die kunnen gebeuren zonder dat je meerdere mensen met specifieke skills in dezelfde kamer hoeft te krijgen. Probeer dat maar eens met een webinar.
5. Het geeft je veel ruimte
Bloggen werkt natuurlijk het beste met een strakke strategie en een goede contentkalender, maar tegelijkertijd geeft het je heel veel ruimte. Naast wekelijkse inhoudelijke artikelen kun je je podcasts, video's en events promoten, je persberichten wat extra aandacht geven, medewerkers in het zonnetje zetten, whitepapercontent en gastposts van andere blogs hergebruiken, etc.
Dat doe je natuurlijk allemaal wel op een evenwichtige manier en met posts die altijd waarde toevoegen voor je lezer. Niemand wil het blog van WC-eend lezen.
6. SEO!
Zoek je een manier om iedere week schaamteloos je belangrijkste zoektermen 20 keer te gebruiken? Kijk niet verder dan je eigen blog.
7. Je kunt blogs eindeloos hergebruiken
Een blog is niet alleen maar een stuk voor op je website, het is ook een goudmijn voor toekomstige content. Even geen inspiratie voor de socials? Een oud blog geeft je zo een post of 5. Podcast-, video- of andere multimediacontent nodig? Er staat altijd wel een paragraaf in een blog die je kunt voorlezen. Dit kwartaal nog snel even een whitepapercampagne lanceren? Verzamel 3-5 blogs over hetzelfde onderwerp en voeg ze samen tot een download.