Als dienstverlener heb je eigenlijk 2 websites nodig...

Een website in B2B heeft meerdere functies. Soms is dat lastig.

Dus je hebt een B2B-bedrijf. En je hebt (dus) een website. Maar daar begint het gedonder meteen al. Want je website is de kern. Het hoofdkwartier. De thuisbasis voor al je activiteiten. De plek waar alles samenkomt: leadgeneratie, blogs, SEO, landing pages, videoproducties... Genoeg om duizelig van te worden.

De verschillende eisen die aan je site gesteld worden? Genoeg om tijdelijk of langdurig het overzicht te verliezen. Ze zijn ook de reden dat de meeste 'we bouwen de komende 2 maanden onze nieuwe website'-projecten gigantisch uit de hand lopen. Dat terzijde.

Wat wil je als B2B-dienstverlener bereiken met je site? Volgens mij zijn dat in de basis twee dingen:

  1. Salesondersteuning. Hierbij wil je dat mensen, zodra ze via referenties over je horen of iets van je zien langskomen op social media, op je site kunnen zien wie je bent, wat je doet en - vooral - dat je een betrouwbare partij bent.
  2. Branding en thought leadership. Hierbij gebruik je je site vooral om mensen aan te spreken die jou nog niet kennen. Het aantrekken van verkeer via social, advertising en SEO is hier de allerbelangrijkste factor.

Voor het eerste doel concenctreer je je op het laten zien van je expertise, je diensten en je portfolio. Voor het tweede ben je primair bezig met informatieve content, zoals blogs, video's en gecureerde links.

Je hebt dus eigenlijk 2 websites nodig. Maar dat heeft op het gebied van branding en SEO weer geheel andere uitdagingen. Om die te vermijden, en om het overzicht te houden, moet je dus harde keuzes maken over waar de focus van je website op ligt.

Het begon goed...

Zoals je misschien al gezien had op boukevlierhuis.nl, worstel ik daar zelf ook enorm mee. Ik was dus ooit begonnen met het bouwen van een portfolio, toen ik afgeleid raakte door mijn behoefte om makkelijker meer content te kunnen maken (en laten zien) voor doel 2.

Dus eindigde ik met een homepage die bestaat uit een nieuwsbrief-CTA (die jij natuurlijk niet ziet als je de moeite neemt om in te loggen) en links naar recente content. Met als risico dat mijn diensten een beetje ondergesneeuwd raken...

Ik ben er, kortom, zelf ook nog niet uit. En hey, er is ook geen 'goede' of 'foute' keuze. Het hangt (I know, het wordt voorspelbaar) af van de doelstellingen van je bedrijf en de behoeften van je doelgroep.

Meerdere doelen, maar wat is het belangrijkste?

En dat betekent dus - en ook hier val ik in herhaling - dat je die 2 dingen eerst verrekte goed in kaart moet hebben. Bepaal je belangrijkste doel voor je website en stem de inrichting daarop af:

Ligt de focus op verkopen van diensten? Dan is het essentieel dat je website de bezoeker meeneemt door het proces. Begin met heel specifiek en helder uitleggen wat je doet en voor wie en stippel voor iedere buyer persona een duidelijke route uit naar de volgende stap, zoals contact opnemen of een offerte-aanvraag. Geef duidelijke informatie over je diensten, hun eigenschappen en hun voordelen. Vertel ook de reasons not to buy, om te voorkomen dat je aanvragen krijgt waar je niks mee kunt. Voeg tenslotte alle referenties en cases toe die je kunt vinden om al vroeg het vertrouwen te winnen.

Wil je primair een contentsite bouwen? Zorg dan dat content ook echt front and center staat. Zorg dat er voor iedere doelgroep altijd een vers stuk content is (heb je even niks nieuws, diep dan iets op uit het archief en poets het een beetje op) en zorg dat ze het makkelijk kunnen vinden, door het op de homepage te zetten. Structureer en categoriseer alles op een - vanuit het perspectief van je klant - logische manier, zodat je bezoeker snel waarde uit je site haalt.

Maak er, kortom, een echte online publicatie van. Of een salesmachine. Of iets heel anders. Maar probeer niet alles tegelijk te doen. Want dan wordt het sowieso niks.

Althans, dat was mijn mening. Maar ik had het er ook nog even met mijn community op LI. Sommigen herkenden het vraagstuk, sommigen zagen het probleem niet zo. Anderen vinden het vooral lastig om verschillende doelgroepen te bedienen en hebben minder problemen met het bedienen van de verschillende fasen van de klantreis.

Paul herkent de struggle, maar beschouwt het (terecht) als een experiment. Later in de comments vraagt hij zich af of het niet gewoon perfectionisme is en we ons te druk maken. Goed punt, Paul.
Milan 1 relativeert de zaak een beetje: een paar goede landingspagina's en je zou het ermee moeten redden. Ik denk dat hij gelijk heeft.
Danielle ziet sowieso het probleem niet zo: in haar visie kan goede content prima een rol spelen in alle fasen van de klantreis. Wat bij mij de vraag doet rijzen: schrijven we dan gewoon te veel overbodige blogs? En kunnen we het probleem oplossen door die gewoon van onze sites te gooien?
Ook Denny zit op die denkrichting. En hij geeft en passant even aan hoe ongelooflijk belangrijk duidelijke navigatie is. Want hoeveel websites je ook hebt, onvindbare content is... niet vindbaar.
Thomas heeft zijn keuze gemaakt: content first. Maar ook hij geeft aan hoe belangrijk navigatie is.
Milan 2 gelooft er meer in om scherpe keuzes te maken in doelgroep en propositie en zo de chaos te beteugelen. Ik ben het met hem eens.

Maar laat vooral nog even op LI horen hoe jij erover denkt:

Waar we het de volgende keer over gaan hebben...

Goed, je wist dat dit ging komen: ik schreef deze nieuwsbrief met ondersteuning van Iedereen Zijn Nieuwe Beste Vriend: ChatGPT. Want, geloof het of niet, nog geen 48 uur na het verzenden van het vorige Grote Verhaal, waarin ik nog meldde dat ik de ontwikkelingen rustig zou afwachten, zag ik ineens het licht.

Ik, afgelopen vrijdagmiddag.

Je weet wel, zo'n echt Eureka-moment. Tijdens een boswandeling (de bezigheid, niet het drankje) op vrijdagmiddag, tussen het einde van het werk en het begin van het avondeten. Waarin ik ineens begreep hoe mijn werk als (tekst)schrijver er met AI zal gaan uitzien. (Hint: er staat in dit stuk geen woord dat uiteindelijk niet door mij is aangepast. Want schrijven, dat kan ik zelf nog steeds beter)

Inmiddels ben ik dus Plus-gebruiker en druk aan het experimenteren.

Tot volgende week!

Bouke

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(