Het is zo'n beetje de meest gestelde vraag onder marketeers, de laatste maanden: 'Moeten we wat met ChatGPT?' En het antwoord is waarschijnlijk 'ja'. Maar wat dan? En, niet onbelangrijk, wanneer?
Je kunt wel als een kip zonder kop achter iedere nieuwe ontwikkeling aanrennen, maar dan ben je als een kip zonder kop aan het rondrennen. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit een managementboek heb gelezen waarin dat als een goede strategie werd aangeprezen.
Hoe ga je dan wel om met de oneindige stroom trends, tools en ontwikkelingen die de digitale wereld over je uitstort?
Nou, zo:
1. Kijk eerst wat je al hebt/krijgt
Gokje: jouw softwareleveranciers kunnen sneller innoveren dan jij. Ik bedoel bedrijven als Google, Microsoft, Adobe... Daar zitten hele knappe koppen na te denken over hoe ze tech gaan gebruiken waar jij nog nooit van gehoord hebt. Neem bijvoorbeeld ChatGPT. Microsoft heeft nu CoPilot aangekondigd, een set verregaande AI-functies voor Office 365. Gebaseerd op precies dezelfde techniek als ChatGPT. Het automatisch samenvatten van Teams-calls, een functie die ik graag wil en waar ik al een tijdje technologie bij probeer te zoeken, zit daarbij.
Het kan dus voor mij, als drukbezette zzp'er, enorm gunstig zijn om daar rustig op te wachten. Want dan hoef ik niet aan het werk met een nieuwe tool of het bouwen van een eigen oplossing (waar ik al een heel klein beetje aan begonnen was). Gebruik je Google Workspace? Ook dan zit er allerlei AI-moois aan te komen.
Het is dus zeer de vraag wat sneller is: zelf tooling gaan uitzoeken, aanschaffen en uitrollen of rustig wachten tot hij - via je bestaande software-abonnementen - op je bureau landt.
2. Kijk waar je frustraties zitten
Uiteindelijk is technologie er om problemen op te lossen. Een scherp beeld van waar in jouw content- en marketingprocessen de frustraties, vertragingen, tijdrovende blegh-klusjes en energievreters zitten helpt je dus bij het beoordelen of nieuwe tech, tools en trends voor jou de moeite van het bekijken waard zijn.
Evalueer dus continu processen en houd een backlog bij van de problemen die je het liefst opgelost wilt hebben. Beoordeel iedere nieuwe tool of techniek op zijn vermogen om voor jou pijn uit het proces te halen.
3. Test dingen uit
Los daarvan is het altijd een goed idee om af en toe een zondagmiddag te pakken om wat dingen te testen. Gewoon, omdat het leuk is. En omdat het je op ideeën brengt. Want je bestaande proces optimaliseren is prachtig, maar nieuwe technologie kan ook aan de basis staan van totaal nieuwe processen. En de stap van automate naar obliterate is in de huidige softwarewereld vaak redelijk klein.
4. Wees niet bang om achter te lopen
Een misvatting die je vaak ziet, is dat het belangrijk is om meteen met nieuwe technologie aan de gang te gaan. Meestal is dat niet zo.
Technologie heeft altijd kinderziektes, die in de eerste maanden van gebruik worden verholpen. Daarnaast kost het enorm veel creativiteit, tijd en energie om technologie gebruiksklaar te maken voor jouw specifieke toepassing. Plus: heel veel nieuwe tools halen het ook niet en verdwijnen weer van de markt of veranderen van functie (een 'pivot' heet dat in het jargon). Dan heb je zo'n tool in je workflow opgenomen en heb je uiteindelijk niks.
Natuurlijk: als je succesvol bent met een nieuwe techniek is het enorm gunstig om de eerste te zijn. Maar het risico dat je niet succesvol bent is enorm en de investeringen ook. Het ideale moment om 'in te stappen' is dus nadat de goeroes en early adopters de richting hebben uitgezet, maar voordat je concurrenten de zaak op de rit hebben.
Rondom ChatGPT ontstond bijvoorbeeld vrij snel een hele wolk van 'hulptooltjes', die de eerste gebruikers niet hadden. Denk daarbij aan de AIRPM-plugin en de integratie met Thruuu. Op het gebied van prompts kwam snel heel veel kennis beschikbaar, die de laggard gratis van het web kon halen. Ook dat bespaarde dagen experimenteren.
5. Vergeet nooit de basisprincipes
De basisprincipes van content en marketing veranderen niet. Nooit. Stel dus bij alle nieuwe dingen die je oppakt de basisvragen:
- Helpt het je klant? Of je nou content maakt, data verzamelt of aan je product sleutelt: alles moet erop gericht zijn om nuttig te zijn voor je (potentiële) klant. Want je kunt alleen waarde ophalen uit je markt, als je ook waarde levert.
- Past het bij je merk? Daarbij hoort ook: de verwachtingen die je klanten van je hebben. Als ze gewend zijn dat je maandelijks een doordacht blogartikel aflevert, hoe reageren ze dan op dagelijkse AI-content?
- Mag het? We hebben allerlei wetten over data, privacy, etc. De platformen die je gebruikt hebben gebruiksvoorwaarden. Met je klanten heb je overeenkomsten. Nieuwe technologie is prachtig, maar je moet wel zeker weten dat hij 100% binnen dat legal framework past.
- Levert het ROI? Bepaal altijd hoe lang je iets gaat testen en hoe je het gaat evalueren. Ik heb bijvoorbeeld LinkedIn Premium weer opgezegd. Reden: er komen geen leads uit. Benaderd worden met InMail ervaren mensen blijkbaar als 'verkoperig' en er komt dan ook nauwelijks antwoord op. Terwijl organische content en gewone connectieverzoeken iedere dag leuke interacties en kansen opleveren. SEMrush: zelfde verhaal. Prachtige tool, maar er komt voor de 115 euro die het per maand kost niets uit wat ik met een tool van 40 euro niet ook kan doen.
Alright. Rest me nog je te vertellen dat er een nieuwe B2B Content Podcast online staat. Met Cor Hospes dit keer, die ik geen 'goeroe' meer mag noemen. Maar hij zegt wel hele zinnige dingen over content, marketing en het zoeken naar verhalen en verbinding binnen je bedrijf: