Newsletter-first?

Waar ga jij je op concentreren de komende maanden?

Blijf je bloggen of ga je all-in op e-mail? Een lastige kwestie, want je hebt (neem dat van mij aan) niet genoeg focus en energie om het allebei te doen. Ik vertel je niet wat je moet kiezen, maar ik geef je wel de belangrijkste verschillen en argumenten.

Sinds kort is mijn site - dat weet je - newsletter-first (een hyperige nieuwe marketingterm die ik tot overmaat van ramp min of meer zelf verzonnen heb). Ik heb je ook uitgelegd waarom.

(Als je toen nog geen abonnee was, kun je die post lezen als je inlogt. Heb je vragen over de werking van mijn site en het inloggen en zo, schroom niet om me te mailen. Ergens op mijn takenlijst staat 'Handleiding site schrijven', maar dat heeft nog niet de prioriteit gekregen die het verdient...)

Wat ik nog niet gedaan had, en waar ik wel af en toe vragen over krijg, is nadenken over of jouw bedrijf ook newsletter-first moet gaan of niet? Het is ook eigenlijk een best lastige vraag. Laten we eerst de voor- en nadelen van een blog en een nieuwsbrief eens op een rijtje zetten:

Voor- en nadelen van een blog

Voordelen:

  • Iedereen kan een blog lezen. Daardoor kan het een rol spelen in ieder stadium van je content- of salesfunnel. Op die manier heeft één blog vele verschillende functies en kun je er dus veel waarde uit halen.
  • Omdat het openbaar staat, kan het - mits goed geoptimaliseerd - bijdragen aan je SEO.
  • Potentieel heeft een blog, dankzij bovenstaande voordelen, een oneindig bereik.

Nadelen:

  • Een blog mist exclusiviteit: omdat iedereen het kan lezen, voelt het niet bijzonder om een blog te lezen. Daardoor genereert het lezen van een blog weinig binding, affectie of interactie (kijk maar naar de torenhoge bounce rates van blogs).
  • Het potentiële bereik van een blog mag dan hoog zijn, het realiseren van dat bereik is lastig. Omdat er ontzettend veel concurrerende content is, maar ook omdat de algoritmes van de social media-platformen erop zijn ingericht om mensen bij je website weg (en dus op het platform) te houden.
  • Je weet nooit precies wie je lezer is en waar je bent in de klantreis. Dat maakt het lastig om je blog toe te spitsen op die ene lezer die er het meest toe doet.

Voor- en nadelen van een e-mailnieuwsbrief

Voordelen:

  • Je bereikt je volledige publiek. Nou ja, bijna: er zijn er altijd een paar die in de spam landen, maar daar doe je niks aan.
  • Door de hyperfocus van een nieuwsbrief, kun je veel sneller leren welke content werkt en welke niet en kun je je content veel beter op maat maken voor je lezer.
  • Maar het belangrijkste voordeel: je communiceert met mensen die je kent. Ze drukken op 'reply' en vertellen je wat ze van je stuk vonden. Wat hun ervaringen waren. In de privacy van de mailbox, zonder tussenkomst van algoritmes en de ruis en (soms) donderwolken van de online discussie.

Nadelen:

  • Nou ja, het bereik dus. Een nieuwsbrief gaat niet viral, een nieuwsbrief wordt (bijna) niet gedeeld of doorgestuurd. Een nieuwsbrief is voor de ontvanger en voor niemand anders. De kracht is dus ook de zwakte: de exclusiviteit maakt dat het bereik beperkt is.

'Maar wat als we niet viral gaan?'

Mijn favoriete marketoonist-cartoon is die waar het marketingteam stil naar een voorspelling kijkt van sales die door het dak knallen. Eén iemand vraagt: 'Ok, maar wat als onze video nou niet viraal gaat?'

Want dat is het met blogs (en met organische social): de potentie van een groot publiek is er, maar je realiseert die potentie vrijwel nooit. Bij een nieuwsbrief is het potentiële bereik veel kleiner, maar het realiseren ervan is een stuk makkelijker.

Omdat je onafhankelijk bent van de algoritmes en direct met je publiek kunt communiceren, heb je aan een goede subject line genoeg om minimaal de helft van je mailing list zover te krijgen je mail te openen (tenminste, als die cijfers nog ergens op slaan, in het licht van de ontwikkelingen op iOS)

Een blog is bovendien voor iedereen. Het staat op het open internet, waar iedereen het kan bekijken. Maar jij en ik, wij zijn marketeers. Wij weten dus dat 'iedereen' geen werkbare doelgroep is. Ook een blogpost moet je dus op maat maken voor een heel specifiek publiek. En vervolgens bij dat publiek in de timeline zien te krijgen. Met de huidige stand van zaken op social betekent dat bijna automatisch dat je er advertentiebudget tegenaan moet gooien.

Het Universele Standaardantwoord Op Alle Marketingvragen

Dus wat moet je nou kiezen? Tja, daarop is uiteraard het Universele Standaardantwoord Op Alle Marketingvragen van toepassing:

Het hangt ervan af...

Kijk eerst welke mensen voor jou en je bedrijf het meest waardevol zijn.

Haal je transactiewaarde uit sitebezoekers en SEO? Dan is een blog een goede keuze.

Haal je vooral transactiewaarde uit intensief contact met je doelgroep? Kies dan voor een nieuwsbrief.

Het belangrijkste is dat je een keuze maakt. Want je kunt nog zo hard allebei willen doen - want waarom kiezen als je én het bereik van een goed gepromoot blog, én de intimiteit van een nieuwsbrief kunt hebben? - maar de marketingrealiteit is wat dat betreft hard: focus is je belangrijkste wapen. Focus is wat zorgt dat je overzicht houdt en kwaliteit blijft leveren. Zodra je de focus laat verwateren en alles tegelijk probeert te doen, lukt er ineens niks meer.

P.S.

Veel mensen vragen me hoe ik iedere dag mijn LI-posts er weer uit geperst krijg... Het eerlijke antwoord is: met pijn en moeite. Een ander deel van het antwoord is: met de technieken die ik leerde van Justin Welsh in zijn cursus 'The LinkedIn Operating System'. Die is het geld en de moeite meer dan waard.

(ook een affiliate link)

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(