Consistentie vs. variatie: wat is belangrijker?

Hoe veel variatie moet er in je marketingboodschappen zitten?

'Content is KINGGGG'

Jaja, ok... Weten we inmiddels. En deze heb je vast ook wel eens gehoord:

Consistency is Queen.

En dat is waar. Ik predik dat ook in mijn strategietrainingen (hier te boeken - je krijgt er geen spijt van): contentmarketing is een langebaansport. Iedere twee weken een goed blog produceren is effectiever dan alleen 2x per jaar campagne knallen (als het even kan, doe het dan allebei - dat terzijde).

Want contentmarketing gaat vooral over relaties opbouwen. Over communiceren met de 97% van je markt die nog niet in de markt is voor je product, maar over een paar jaar misschien wel.

Contentmarketing gaat ook over je interne organisatie. Continu, consistent content maken betekent dat je dag in, dag uit sleutelt aan je verhaal. En dat je iedere dag de kans hebt om bij te sturen, iets nieuws te proberen en het beter te doen dan gisteren.

Consistentie bouwt relaties en consistentie bouwt skills.

Een no-brainer dus, deze vraag. En toch niet.

Want jij bent marketeer en hebt dus een sprankelend, origineel, creatief brein. Met dat geweldige superbrein van je zit je iedere dag tot je nek in de boodschap van je bedrijf. Je hebt hem bedacht, geschreven, ontworpen, gecheckt, gevalideerd, geverifieerd, getest en bij het management uitgelegd.

Jij hebt, kortom, al genoeg van je eigen boodschap op het moment dat hij voor het eerst live gaat. En je creatieve hoofd wil graag weer wat nieuws gaan maken. Je snakt naar variatie.

I feel you.

Merk, vertrouwen en het belabberde menselijk geheugen

Maar goed, je klanten - je weet wel, die mensen daar in de buitenwereld die jouw product hard nodig hebben maar nog nooit van je bedrijf gehoord hebben - zitten in een totaal ander referentiekader. Het consistent uitdragen van de boodschap die je zo zorgvuldig hebt gemaakt is essentieel voor het opbouwen van je merk en vertrouwen bij je doelgroep.

Mensen onthouden bovendien minder dan je denkt. VEEL minder. Je moet je boodschap dus blijven herhalen.

Is dat dan niet irritant? Zeker. Het lijkt vrijwel onmogelijk om mensen iets te laten onthouden zonder ze een heel klein beetje te irriteren.
Denk maar even aan televisiereclame. Als je ooit dapper genoeg bent geweest om op een commerciële zender een film of sportwedstrijd te kijken, heb je gezien hoe ongelooflijk vaak ze daar dezelfde reclames herhalen. Dat kost bakken met geld en de marketeers die bij die bedrijven werken zijn niet dom. Dat kan maar één ding betekenen: herhaling werkt.

Gedeeltelijk heb je de reclames uitgefilterd natuurlijk, door naar het toilet te gaan en heen en weer naar de koelkast te lopen voor bronwater en vers fruit (yeah, right). Van andere keren dat hij langskwam, heb je misschien maar de helft opgepikt omdat je tegelijk iets anders aan het doen was.

Dat is nog een reden voor die herhaling: mensen zien al die content vaak niet of maar half. Je moet je boodschap dus meerdere malen op ze afvuren, alleen al om te zorgen dat ze hem één keer tot zich nemen. En daarbij heb je veel minder creatieve variatie nodig dan je denkt. Sterker nog: variatie maakt je content alleen maar moeilijker te absorberen, waardoor je hem nog vaker moet herhalen.

Nog meer pijn aan je creatieve hersenen... Sorry.

Trouwe volgers, bestaande klanten, community

Maar (altijd een maar, je kent me): je hebt ook trouwe volgers. Bestaande klanten. Nieuwsbrieflezers (🙏🏾♥). De mensen die op LinkedIn graag met je in gesprek gaan. Die mensen - noem ze je 'community' - zijn ook belangrijk. En die kennen je boodschap al. Afwisseling houdt het interessant en zorgt dat deze mensen terugkomen voor meer.

Blijven experimenteren

En er is nog een reden om af en toe wat nieuws te proberen: je wilt blijven experimenteren. Want al heb je nog zo goed nagedacht over je boodschap, je weet nog steeds niet of je de content aan het maken bent die het best resoneert. Je zult dus in je contentstroom altijd nieuwe dingen moeten inbrengen om te blijven groeien en optimaliseren.

Je moet een evenwicht vinden. En terwijl je dat aan het doen bent, moet je ook nog zorgen dat alle content die je maakt van hoge kwaliteit is en relevant. Dat betekent: de data in de gaten houden en alles wat niet goed (meer) presteert schrappen.

De onderwerpen en contentstukken die blijven scoren, ook als je ze voor de 5e keer online zet, zijn jouw 'televisiecommercials': die kun je niet vaak genoeg promoten.

tl;dr

Zorg dat 90% van je content consistent je kernboodschap herhaalt. Reserveer 10% voor community en experimenten (en om je creatieve brein bezig te houden).

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(