Met je IT-bedrijf heb je een heel specifiek aanbod voor een hele specifieke doelgroep. Het kan een frustrerend gedoe zijn om dat uit te leggen aan een marketeer die bij die doelgroep en dat product geen gevoel heeft. Daarom ben ik als contentmarketeer IT-specialist.
Als je werkt met een contentmarketeer die de IT-wereld kent, is je content sneller klaar én beter. Ik heb:
- Diepgaande kennis van de uitdagingen, de markt en de producten. Ik kan dus makkelijker 'in het hoofd van je klant kruipen'.
- Standaard bouwblokken. Een contentmarketeer die, zonder verdere briefing, een lijstje 'voordelen van de cloud' of 'ontwikkelingen in cybersecurity in de laatste 5 jaar' kan invoegen. Dat bespaart jou en je experts nogal wat tijd.
- Snellere interviews met je dure specialisten. We begrijpen elkaar, dus ze hoeven minder uit te leggen.
Wat zeg je? Meer hoef je niet te weten?
Alright, dan gaan we aan het werk.
De juiste taal vinden
Dat jij en ik IT-nerds zijn, betekent niet dat je klant dat ook is. Integendeel: IT-marketing gaat al lang niet meer over het overtuigen van mede-techneuten aan de klantkant. Bij het aan de man brengen van IT-diensten en -producten ben je tegenwoordig in gesprek met de business en/of de CFO en de CEO.
Dat betekent dat je een vertaalslag te maken hebt, van het technische verhaal dat gaat over de features en technologie van je product (die, hoe prachtig ze ook zijn, je klant meestal maar matig interesseren) naar de waarde voor de klant.
Want, 'tuurlijk, met no-code kun je heel snel processen automatiseren. Maar wat heeft een HR-directeur daaraan?
En er is een groot verschil tussen weten dat je cloud per gebruik of per maand betaalt (OPEX), terwijl eigen servers een investering vooraf eisen (CAPEX), maar wat betekent dat voor de KPI's van een ziekenhuis of onderwijsinstelling?
Een IT-contentmarketeer is een contentmarketeer die dit soort vragen stelt, blijft stellen en al 1000 heeft gesteld over allerlei producten en diensten in allerlei markten.
Een gespecialiseerd IT-contentmarketeer heeft daarom vaak ook al een schets van het antwoord in zijn hoofd, waardoor jij of jouw dure expert geen uren meer hoeft te verbranden aan het uitwerken ervan.
Verschillende soorten IT-bedrijven
Ook binnen het specialisme 'contentmarketeer voor IT' is trouwens nog genoeg variatie. Ik werk(te) voor bedrijven in allerlei subsectoren, soorten en maten:
- Implementatie en consultancy
- Data-analyse
- Maatwerk-ontwikkeling en digital agencies
- Nationale afdelingen van ICT-multinationals
- System integrators
- Adoptie, transformatie en andere 'zachte kanten' van IT
- SaaS-startups
De verbindende factor is dat het allemaal bedrijven zijn met:
- Een gepassioneerd geloof in hun product. Alle mijn klanten staan 100% achter wat ze leveren. Dat is meteen ook vaak hun valkuil: ze hebben zo enorm hun best gedaan om een geweldig product te maken, dat ze zich nauwelijks meer kunnen voorstellen dat er mensen zijn die het niet willen hebben. Mijn taak als contentmarketeer IT is het om er vanuit klantperspectief naar te kijken en het verhaal van het product te vertellen op een manier die potentiële kopers aanspreekt.
- Een commitment aan goede content. Het maken en publiceren van online content is een hele goede manier om je B2B IT-propositie in de markt te zetten. Maar ik ga je niet vertellen dat het de enige manier is. Je kunt andere wegen bewandelen, maar dat moet je dan zonder mij doen. Want ik ben contentmarketeer en doe dus contentmarketing.
- De ambitie om te groeien. En dan heb ik het niet alleen over omzet of nieuwe klanten. Maar ik heb het vooral over 'het beter willen doen'. Goede contentmarketing staat op 3 pijlers: klantkennis, creativiteit en proces. Op alledrie die aspecten is er altijd wat te leren, maar vooral het verbeteren van het proces (en vooral de samenwerking tussen marketing en de rest van de club) levert veel winst op. Ik adviseer daar dus graag over, gevraagd en ongevraagd, aan klanten die hun marketingproces graag willen verbeteren.
Maar, wat is een 'contentmarketeer' eigenlijk?
Terechte vraag. En eerlijk gezegd: ik weet het antwoord ook niet precies. In mijn geval komt het erop neer dat ik al zo lang als copywriter/contentschrijver werk, dat ik vanuit ervaring inmiddels ook goed kan adviseren over welke content je als IT-bedrijf moet maken en welke doelgroepen en kanalen je moet kiezen.
Plus: ik presenteer inmiddels ook webinars en andere videoproducties.
Zo ben ik dus meer dan een copywriter en noem ik dat voor het gemak 'contentmarketeer'. Omdat ik marketing doe met content.
Contentmarketeer IT: achtergrond als developer en consultant
In 1999 begon ik, vers van de HTS, als softwaredeveloper bij een detacheerder in technische IT. Daar bouwde ik, onder andere, touch-interfaces voor cleanrooms en data-analyses voor statistici. Maar ik bleek vooral op mijn plek waar business en techniek elkaar ontmoeten (een plek waar, dat weet jij ongetwijfeld, nog wel eens wat wrijving optreedt) en was ik dus meer bezig met het houden en documenteren van workshops, het ontwerpen van datastructuren en het vastleggen van flows en processen dan met het programmeren zelf. Dus maakte ik de overstap naar de consultancy, met af en toe een uitstapje naar management.
Deze ervaring met alle aspecten van IT helpt me met het begrijpen en vertalen van jouw IT-verhaal naar een klantverhaal. En het is precies die vertaling die jou business oplevert.
Wat ik als contentmarketeer voor jou doe
De kern van mijn werk (en, als je me een klein beetje drama toestaat, van mijn bestaan) is schrijven. Ik schrijf voor IT-bedrijven vooral long form content. Da's marketingspeak voor cases, blogs en whitepapers. Die vormen met zijn drieën al decennia de ruggengraat van B2B contentmarketing.
Maar dat is wel aan het veranderen. De nadruk komt steeds meer te liggen op kortere contentvormen en video. Ik help je dus ook met het opzetten van webinars, videoseries en social media-content.
Engels, Nederlands of allebei: whatever
Nederlands is mijn moedertaal en als schrijver mijn eerste liefde, maar het Engels is de universele taal van IT en marketing. Mijn Engels is near-native en ik werk regelmatig met internationale klanten.
Ok, da's dik 1000 woorden tekst. Dank voor het lezen. Of scannen. Of in ieder geval scrollen. Laten we nu een mooi project starten.
Wil je liever eerst nog een paar weken meelezen met mijn avonturen als contentmarketeer in IT? Abonneer je dan op Het Grote Verhaal.