Contentstrategie voor IT-bedrijven

Contentstrategie voor IT-bedrijven: zo doe je het effectief. Verbeter je online aanwezigheid, trek meer klanten aan.

Een contentstrategie is niet iets wat je maakt ‘in 12 praktische stappen’ en wat dan ‘af’ is. Je moet bepaalde stappen zetten voordat je kunt beginnen natuurlijk, maar daarna is contentstrategie een continu leerproces. Hoe meer je probeert, hoe beter je wordt.

Dit zijn de basisingrediënten van je contentstrategie:

  • Doelen: zonder duidelijke doelen weet je niet hoe succes er uitziet. Stel jezelf dus duidelijke, haalbare SMART-doelen en bedenk daar KPI’s bij die je kunt meten en waar je op kunt sturen.
  • Doelgroepen: een gedetailleerd beeld van je klant of gebruiker, bijvoorbeeld in de vorm van een persona, zorgt dat je focus kunt aanbrengen in je content.
  • Sweet spot: wat zijn de onderwerpen waar jij verstand van hebt, en waar je klanten over willen horen of lezen? Dat is jouw content-sweetspot. Al het andere moet weg, van al je kanalen.
  • Content tilt: het heeft geen zin om dingen te maken die er al zijn. Maak iets dat opvalt. Kies een andere vorm, een andere toon of een andere invalshoek dan je concurrent.

Het contentproces

Als je de basisingrediënten hebt, gaat je contentproces pas echt draaien:

  • Maken: houd je aan je planning en maak dingen die vragen van je klanten beantwoorden.
  • Publiceren: publiceren is veel meer dan alleen online zetten. Optimaliseer je teksten voor SEO, probeer actief links te krijgen, maak advertenties en push je content organisch en betaald op social media.
  • Meten: verzamel data waar je wat aan hebt. Laat de nutteloze vanity metrics lekker links liggen.
  • Leren: ven stap die te vaak wordt overgeslagen. Door echt in je data te duiken, hypotheses te bedenken en experimenten op te zetten ga je leren wat werkt en wat niet. Zo weet je wat je de volgende keer wel of juist niet moet maken.

Een omnichannel organisatie

Belangrijk hierbij: zorg dat je content bruikbaar is over al je kanalen, en ook op de kanalen die er nog bij gaan komen. Richt nu je organisatie in voor omnichannel en vat je contentstrategie in een goedlopend bedrijfsproces, ondersteund door de juiste software. Zo blijft je contentstrategie levend en gebruik je de creativiteit van je mensen om echt impact te hebben.

Verder praten over contentstrategie? Mail me of bel me

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(