Doelen dumpen

Hoe breng je meer focus in je contentstrategie? Door harde keuzes te maken over wat je nou eigenlijk wilt bereiken.

Als je in marketing werkt, werk je met doelen (als je ergens anders werkt, waarschijnlijk ook). Je hebt ambitieuze doelen. Want je bent ambitieus. Of je baas in ieder geval. Of je wilt jezelf pushen. Of zo. Maar de praktijk laat zien: een lijstje doelen maken, met SMART KPI's en OKR's en zo, is een eitje. Zoals gebruikelijk is de uitvoering het lastige deel.

Meestal komt dat omdat je veel te veel doelen hebt. Een marketingjaarplan vol met doelen.

Top of the list is waarschijnlijk ‘meer leads’. En dan heb je waarschijnlijk nog iets over interactie, volgers en zoekmachine-rankings. Daarna volgt waarschijnlijk nog een trits productiedoelen. 4 whitepapers, 50 blogs, 12 video’s, etc.

Heel. Veel. Doelen.

Wat wil je persoonlijk bereiken?

Maar waarom zou je daar ophouden? Nu je toch bezig bent, kun je net zo goed je persoonlijke doelen er ook bij zetten.

Hoe wil jij je als marketeer ontwikkelen? Wat wil je leren? Welke skills wil je verder ontwikkelen? Wat voor soort projecten wil je doen? Naar welke functie wil je toegroeien? En bij welke werkgever?

(Geef maar toe dat je daar af en toe over nadenkt)

Een dashboard met 25 KPI's

Heb je je lijst af? Als je een beetje op mij lijkt, heb je met gemak 30 dingen opgeschreven die je het komende kwartaal/jaar echt voor elkaar gaat krijgen. En als je eerlijk bent, weet je waarschijnlijk ook al dat dat voor geen meter gaat lukken. Waarom we onszelf als ondernemers, als bedrijven of als mensen iedere keer weer zo onder druk zetten? Ik heb echt geen idee. Maar het eindigt er altijd mee dat we als een kip zonder kop heen en weer rennen, dagelijks naar een dashboard staren met 25 KPI’s en uiteindelijk gewoon hetzelfde doen als altijd. Met dezelfde teleurstellende resultaten.

Praktische, doodenge oefening

We doen even een praktische oefening. Maar pas op, deze oefening kan wat hartkloppingen en angstige gevoelens veroorzaken.

Kijk nog eens goed naar die marketingdoelen uit je plan en zet ze op volgorde van prioriteit.

Neem de tijd. Ik wacht.

Klaar?

Ok, dan streep je nu alle doelen door, behalve de bovenste.

Allemaal? Ja, allemaal. Want wat is nou dat ene ding dat je de komende tijdmet je contentmarketing wilt bereiken? Als je dat weet, en de rest van het bedrijf weet het ook, ontstaat er pas echt energie. Het kiezen van een enkel doel (je mag ook je baas laten kiezen - al zal die er minimaal net zo veel moeite mee hebben) geeft je focus.

En focus is het hele concept achter strategie. Strategie gaat namelijk helemaal niet over de dingen die je wilt doen, maar vooral over de dingen die je niet wilt doen. ‘The company without a strategy is willing to try anything’, zei Porter al. Zonder focus probeer je van alles en bereik je niks.

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(