Een beetje dollen met het algoritme

Soms gaat er ook gewoon iets wel goed. En wat je daarvan kunt leren.

Ik had een succesvolle LinkedIn-post deze week. En ik denk dat ik weet waarom hij succesvol was. Ik deel mijn analyse met je.

Maar eerst: dit is de post.

Ik hoef je niet uit te leggen waarom ik die post schreef. Want dat staat eerlijk in de post (zie punt 5 van de analyse hieronder).

Eng!

Ik moet zeggen: ik twijfelde wel of ik deze online moest zetten. Ik vond het eigenlijk een beetje een treurig stukje proza. Mensen vragen om je te helpen met het algoritme, in plaats van je kneiterende best te doen om het best-mogelijke-stukje-content te maken. Da's natuurlijk niet volgens het content-evangelie en het voelde een beetje als valsspelen.

Maar hey, ik zeg tegen mijn klanten altijd: als het eng is, juist online zetten dus volgde ik (voor de verandering) eens een van mijn eigen adviezen op.

Ik dacht er verder niet te veel over na (da's trouwens ook een advies wat ik altijd geef: niet nadenken, maar posten), maar achteraf gezien was het natuurlijk een behoorlijk strategische tekst.

Relevante, actuele uitdagingen en ander marketinggoud

Ik kaart in mijn post namelijk een relevante, actuele uitdaging aan ('Hoe ga ik om met de algoritmes van LinkedIn en Google?') die leeft bij mijn doelgroep (marketeers) en waar ze ook een emotionele reactie op hebben (sommigen vinden het heerlijk om met algoritmes te dollen, anderen ergeren zich kapot - maar ik ken geen enkele marketeer zonder mening over dit onderwerp).

Vervolgens kies ik een format dat altijd werkt voor alle doelgroepen, namelijk het 'kijkje achter de schermen', stel ik me kwetsbaar op en laat ik zien hoe ik het aanpak. In plaats van er een droog, abstract how-to stuk van te maken.

Nog 5 gouden tips

Nog een vijftal punten uit mijn (over)analyse van deze post. En dan stop ik weer met op m'n eigen toeter blazen hoor. Manman.

  1. Niet mopperen (je doelgroep zelf moppert al genoeg, daar hebben ze jou niet voor nodig - ze zijn, bewust of onbewust, juist op zoek naar iemand die er een nieuwe draai aan geeft en de status quo op zijn kop zet.
  2. Doe er iets mee. In de literatuur heet het: 'show, don't tell'. In het geval van mijn post laat ik zien hoe je (ik ben vandaag nogal tevreden met mezelf, sorry) én relevant kunt zijn, én entertaining, én het algoritme voor je kunt laten werken.
  3. Laat ze meedoen. Het succes van deze post vraagt dat de lezer meedoet. Deel wordt van een beweging tegen een gemeenschappelijke vijand: het algoritme (geen gebrek aan drama vandaag hè, bij mij?). De waarde van deze post kan alleen ontstaan door co-creatie: het wordt pas leuk als je meedoet, en daardoor gaan er weer meer mensen meedoen.
  4. Geef waarde: laten we niet vergeten dat ik een e-book van 14k woorden gratis weggeef hier. Dus het is niet alsof ik mijn volgers voor niets laat werken.
  5. Maar vooral: wees eerlijk. Ik was in deze post - en dat was best een beetje eng - eerlijk over mijn doelstellingen. En dat waren doelstellingen waar je best een mening over kan hebben. Maar er kwamen (ik denk juist omdat ik eerlijk was) precies 0 negatieve reacties. Ook niet toen de post na een dag (over het algoritme gesproken) onder de ogen van mijn tweedegraads netwerk kwam. Dat is namelijk meestal wanneer de mensen opduiken die mij en mijn mild-ironische kijk op het marketingvak niet kennen.

Ok, dan zijn er vast nog een paar dingen die je wilt weten

Zoals:

  • Op het moment dat ik dit typ is de post 4825 keer bekeken, wat bij mij ongeveer 3x zo veel is als een 'normaal goed presterende' post (als je statistiek gestudeerd hebt, weet je dat dit niet echt ergens op slaat. Of ik heb je net een hartaanval bezorgd)
  • 51 mensen hebben het stuk daadwerkelijk gelezen. Aangezien een post met een link meestal zo'n 150 views krijgt, had ik dat alleen kunnen halen met een CTR van 30+% - dat lukt alleen als je naaktfoto's van een of andere celebrity belooft.

(vertel me alsjeblieft dat je niet op die link geklikt hebt)

Als je nog meer vragen hebt, of een mening over dit alles, druk dan op 'Reply' en brand los.

Tot de volgende,

Bouke

P.S. Als je met ChatGPT bezig bent (en wie is dat niet) en je hebt nog steeds geen goede prompts voor je tone of voice, dan verspil je je tijd.

P.P.S. Je hebt het niet van mij, maar je kunt een tientje korting krijgen met de code HGV10. Doe het nu, want ik weet niet hoe lang die code nog werkt.

P.P.P.S.

De nieuwe B2B Content Podcast staat hier:

B2B Content Podcast: TAYA met Danielle Navas-Brandt
Gewoon eerlijk zijn en vertrouwen wekken. Was dat maar zo gewoon…
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(