'AI gaat alles veranderen': je las het bij mij ook al een paar keer. En het is volgens mij 100% waar (anders zou ik het niet opschrijven). Alleen, het is een nogal abstracte uitspraak. Dus pak ik 7 marketingprocessen die door AI gaan veranderen en kijk ik hoe die verandering eruit kan gaan zien.
Dit is geen alarmistisch paniekbericht. Want het feit dat 'alles' gaat 'veranderen' betekent wat mij betreft echt niet dat alles naar de knoppen gaat en/of dat wij daar als contentmakers en marketeers geen invloed op hebben. In tegendeel: wij zijn juist in de positie om veranderingen vorm te geven, omdat wij het voor een groot deel zijn die het internet - en dus de wereld - vormgeven.
Ja, zo had je er nog niet vaak over nagedacht of wel? Tijd voor een gifje, zodat je je even kunt heroriënteren op je positie in het heelal.
Proces 1: marketing automation
Deze ken je. En gebruik je waarschijnlijk al, al is het vaak een duur woord voor e-mailmarketing. De grenzen ken je inmiddels ook: de mythe dat het automatisch uitsturen van een serie van 6 geautomatiseerde mails je een continue stroom van nieuwe klanten oplevert, is wel zo’n beetje busted. Maar met een nieuwe visie hierop (minder gericht op leadgeneratie, meer op relevantie en relaties opbouwen), en in combinatie met nieuwere technologieën zoals AI-content, kun je er zeker leuke dingen mee doen.
Wat als GPT nou gewoon eens, op basis van de vakmedia, wekelijks de ontwikkelingen in jouw branche voor je lezers samenvat?
Je lezers:
Proces 2: Datagedreven strategie
In B2B heb je meestal niet genoeg data voor echte ‘Big Data’-toepassingen van AI. Dat betekent niet dat je niet datagedreven kunt worden. Alleen, het verzamelen van data en up to date houden van je dashboards is een rotklus. Er zijn officieel wel allemaal tools waarmee dat 'makkelijk' kan, maar die vragen in de praktijk toch nog veel specialisten werk (looking at you, Google Data Studio).
Met AI en no-code tools is het makkelijk geworden om data regelmatig op te halen, te combineren en in een bruikbare vorm te gieten. Zodat je dashboard ook echt de dingen laat zien waar jij op wilt sturen.
AI helpt je bovendien met het genereren van nieuwe, nuttige datapunten door jouw eigen teksten te analyseren en je te vertellen of ze de juiste tone of voice hebben, welke doelgroepen ze aanspreken, welke zoektermen ze bevatten en welke van je producten of diensten ze noemen. Allemaal dingen die je vorig jaar nog met de hand moest doen. En dus niet deed. Want je had het al druk.
Proces 3: personalisatie en interactie
Ik ben geen voorstander (oorverdovend understatement-alarm gaat af) van het massaal versturen van automatisch ‘gepersonaliseerde’ berichten. ‘I saw you were also interested in content marketing'. No shit, Sherlock.
Wat wel werkt, is met AI vanuit een basisbericht een aantal varianten maken voor persona’s in verschillende verticals. Dat is, voor de taalpuristen, geen 'personalisatie' maar ‘personificatie’. Wat het ook is: minder werk, effectiever en stukken minder gênant dan de zielige pogingen van je dure leadgeneratietools.
Doe je dit in een automatische workflow, waarbij je zorgt dat de laatste stap altijd een menselijke check en handeling is en waarbij het bericht uiteindelijk door een echt persoon verstuurd wordt, dan heb je goud in handen.
Proces 4: content voor thought leadership
Niet al je thought leaders zijn ook schrijvers. Gebruik digitale tools voor het vangen van content-ideeën, brainstorm-templates, schrijfprompts (niet te verwarren met de prompts die je aan AI-tools voert) en AI om veel van het zware schrijfwerk bij je experts weg te halen. En haal zo meer inhoudelijke content op uit je organisatie met minder interviews (en ook minder inzet van die vervelende, dure externe copywriters).
Proces 5: klantsegmentatie en leadkwalificatie
Owwww, iedereen zijn favo klusje: leadlijsten beoordelen en categoriseren. Niemand vindt er wat aan, dus gebeurt het niet, dus heb je totaal geen idee wat er je leadfuik binnenzwemt.
Gebruik AI om potentiële klanten automatisch in te delen op basis van bedrijfsgrootte, branche en volwassenheid. Bijvoorbeeld door een algoritme hun hele website te laten ‘lezen’, analyseren en samenvatten. De uiteindelijke beoordeling moet je zelf doen, maar veel van het legwork kun je automatiseren.
Proces 6: verzamelen van klantvragen en feedback
Deze leerde ik dinsdag van Danielle Navas-Brandt, de Nederlandse They Ask, You Answer-goeroe en vertaler van het originele boek van Marcus Sheridan: voer je webteksten, salesbrochures en alles aan ChatGPT en vraag Chappie om met vragen en bezwaren te komen. Zoals alles met AI, is het niet 100% accuraat, maar het zet je op het goede spoor en geeft je in ieder geval een hoop om over na te denken.
Proces 7: optimalisatie van je marketingworkflow
Mijn favoriet uit dit rijtje heb ik tot het laatst bewaard. Iedere handeling die vaak terugkomt, veel tijd kost en/of vaak tot fouten leidt is een kandidaat voor (gedeeltelijke)automatisering. Zet technologie in voor het bewaken van deadlines (echt niemand houdt van het versturen van reminder-mails), het verspreiden van informatie, het plannen van creatie en al die andere dingen die nu zorgen dat je je halve dag in mail, chat en telefoon doorbrengt in plaats van met het doen van marketing.
Doe dit. Thank me later.
Ik zie je nu echt denken: zou er nog een gifje komen?
Later,
Bouke