Op zoek naar nieuwe verdienmodellen experimenteer ik veel met deze site. Niet altijd succesvol, maar daarom heet het experimenteren... Het verhaal van hoe advertenties op boukevlierhuis.nl verschenen en weer verdwenen.
Je hebt het misschien gezien: de afgelopen weken verschenen er bij mijn blogs af en toe advertenties, verzorgd door Google. Een paar mensen hebben daar vragen over gesteld, of zelfs over geklaagd. En nu gaan ze weer verdwijnen. Niet omdat er mensen geklaagd hebben, maar omdat ze niet werken. Maar om dat uit te leggen, moet ik eerst iets vertellen over mijn toekomstplannen.
De coronacrisis heeft mij - zoals velen - niet alleen de tijd, maar ook de noodzaak gegeven om na te denken. Over het hoe, het wat en vooral ook het waarom van ondernemen. Dat klinkt dramatisch, en dat is het misschien ook wel.
Ik realiseerde me in ieder geval, dankzij al dat gedenk en gereflecteer, dat ik beland ben waar ik beland ben dankzij twee van mijn belangrijke passies: schrijven en met computers prutsen.
Een oude droom...
Het was, kortom, tijd om een oude droom nieuw leven in te blazen: leven van mijn eigen schrijfsels. De eerste keer probeerde ik dat in de literatuur, als schrijver, dichter en recensent. Heel eventjes leek dat zelfs te gaan lukken, maar toen gebeurde er iets dat 'het internet' heette. Dat stortte tijdschriftenland in een diepe crisis, die nog steeds voortsleept en waar nog steeds iedere maand oude kennissen van mij, die wel op hun plek zijn gebleven, hun baan kwijtraken. Ik wachtte dat niet af (al bleef ik net lang genoeg hangen om als freelancer bij Vrij Nederland zonder al te veel ceremonie te worden afgeserveerd) en zette in op copywriting en contentmarketing. Het resultaat is mijn huidige bedrijf.
En boukevlierhuis.nl is nu het platform geworden voor De Droom, 2.0. Ik heb besloten om van dit blog dus een inkomensbron te maken. Met als Big Hairy Audacious Goal (BHAG) om over tien jaar te kunnen leven van mijn eigen pennevruchten.
Enfin, een lange aanloop.
Je moet alles proberen
Het 'monetiseren' van blogs is geen nieuw spelletje voor me. Ik werkte aan verdienmodellen en het implementeren van affiliate marketing voor klanten en voor een aantal literaire blogs. En nooit was het makkelijk. De les die ik daar leerde was dat je nooit vooraf weet wat gaat werken. Je moet dus echt alles proberen. Om er een succes van te maken, heb je ook altijd meerdere inkomensstromen nodig. Reden temeer dus om iedere manier van geld verdienen die je kunt bedenken te testen.
Vandaar dus die advertenties. Het was vrij makkelijk om een stukje code van Google op mijn site te zetten waarmee AdSense de vrijheid kreeg om te experimenteren met advertenties op allerlei plaatsen op mijn site. Boven artikelen, in artikelen, op 'tussenpagina's' die getoond worden op het moment dat je een link volgt... De AI van Google zou op die manier moeten kunnen bepalen hoe je het meest aan je ads verdient.
Experiment mislukt
De resultaten zijn dramatisch. De CTR is dramatisch. De impact op styling en usability van de site is dramatisch. Het experiment is mislukt. Dramatisch.
De CTR van de ads in nagenoeg nul. En zoals je waarschijnlijk weet is CTR de belangrijkste metric voor relevantie. Die is dus slecht. En alles wat niet relevant is, is slechte content en moet dus weg.
You win, you win. You lose, you learn. Blijkbaar zijn deze advertenties geen match met mijn huidige publiek. Als ik de literatuur moet geloven, zijn ads het meest effectief op oudere posts die SEO-traffic binnenhalen. Daar heb ik er wel een paar van, dus misschien ga ik dat proberen.
Wat dan wel? Affiliate marketing!
Een experiment met affiliate marketing was wel succesvol. Bij wijze van proefballonnetje maakte ik deze blogpost. Die kreeg veel views en shares op social media, de links werden geklikt en daar kwam zelfs al wat omzet uit. Niet genoeg om de hypotheek af te lossen, maar wel genoeg om een positief signaal te zijn. Voorlopig ga ik me hier dus richten op affiliate marketing en ga ik de advertenties uitzetten.