Je moet niet over jezelf praten in je marketingcontent. En je moet in ieder stukje content wat je maakt 100% aanwezig zijn. Je kijker of lezer mag nooit, zelfs geen seconde, vergeten dat ze iets lezen of bekijken dat jij hebt gemaakt. Er moet iets unieks van jou zitten in elke zin, elke afbeelding, elk shot, elke minuut audio. En toch moet alles wat je maakt ook 100% gemaakt zijn voor degene die het leest of kijkt.
Dat is het moeilijkste, en het belangrijkste, van contentmarketing.
2 opties (en ze zijn allebei prima)
In online content zijn er 2 opties:
- Je vindt me geweldig en volgt me omdat je van me wil leren
- Je kunt me niet uitstaan
Je kunt als marketeer je werkdagen, carrière, leven en marketingbudget besteden aan praten over wat je doet of verkoopt. Lekker veilig. Je verschuilen achter een muur van features en benefits en technische buzzwords. Het levert je alleen geen barst op. Wat je nodig hebt, zijn echte connecties met echte mensen. En die maak je door echt en uniek te zijn.
Door een tone of voice te bouwen die echt alleen maar van jou kan zijn (en dus meteen herkenbaar is.
Door een visuele stijl te kiezen die eruit knalt.
Door echte foto's te gebruiken en geen stock.
Door alles wat je maakt te baseren op je eigen visie en perspectief.
Door nieuwe ideeën te delen voordat ze af en verkoopbaar zijn.
Door AI-teksten altijd, altijd, altijd streng te redigeren en aan te vullen met iets persoonlijks.
Door emotioneel te durven zijn in je content. Want als iets klote is, dan is het klote. En als jij het klote vindt, wil je klanten die het ook klote vinden (voel je vrij om deze zin te lezen met 'geweldig' in plaats van 'klote' - werkt ook).
Persoonlijke touch
Check deze waarschuwing uit een handleiding van een Mackie-mixer:
Hier staan (neem het ff van mij aan als je niet je hele tiener- en studententijd met geluidstechnici hebt rondgehangen) hele zinnige dingen over het werken met de equalizer van een mengpaneel. Maar de suggestie om, als je er met de equalizer niet uitkomt, de zanger te verwisselen of te gorgelen is typisch het soort humor dat de doelgroep (geluidsmensen - leuke mensen zijn dat) waardeert. En het is al decennia deel van het love brand dat Mackie is.
Dit even als voorbeeld van hoe een persoonlijke touch ieder stuk content, waar het ook over gaat, leuk, engaging en deel van een groeiende klantrelatie kan maken. Want hoe persoonlijker je bent, hoe sterker de band die je opbouwt met je lezer. En Mackie laat hier zien dat dat ook kan als je grote hoeveelheden informatie moet overbrengen. Of juist. Je onthield toch ook een stuk meer van scheikunde bij die leraar die af en toe een grapje maakte of een anekdote vertelde?
Killer robots?
Gebruik een informele toon, deel je eigen ervaringen, daag de lezer uit tot interactie en wees authentiek, transparant en kwetsbaar (door bijvoorbeeld je eigen groei/leerproces te delen). Zo bouw je een relatie op met je publiek.
Maar hoe zit dat met AI-content (een onderwerp waar ik, zoals je weet, nogal druk mee ben - en dat zou jij ook moeten zijn)?
AI-content heeft de potentie om alles wat ik hier boven beschreef totaal om zeep te helpen. Want AI heeft heeeeeeeeel veel data, maar de belangrijkste data (de dingen die uniek zijn voor jou en je bedrijf en de dingen die afhangen van het 'fingerspitzengefühl' van de ervaren marketeer/contentmaker), die heeft AI niet.
Die moet je dus toevoegen.
Wat totaal niet betekent dat je AI niet moet gebruiken voor teksten. In tegendeel. Je moet AI gebruiken als hulpmiddel en als (extreem krachtig) gereedschap in je creatieve proces. Want authenticiteit en persoonlijke touch toevoegen is stukken makkelijker als het saaie werk gedaan is. Jouw eigen special sauce zit meestal op 2 plaatsen in het proces: in het begin - waar je besluit wat je gaat maken, voor wie en waarover - en op het eind, waar je redigeert om van 'goed genoeg' naar 'YEAH' te komen.
Om heel eerlijk te zijn: ik vond dit stuk in mijn aantekeningen en ik weet werkelijk niet of het uit mijn eigen pen of uit die van Chappie kwam. Het maakt ook niet uit, want ik ben er helemaal doorheen geweest en ik kan er woord voor woord achter staan, als merk en als mens.
De andere helft van het verhaal...
Maar goed, dat is dus maar de helft van het verhaal. Want je bent dus jezelf, maar zonder het over jezelf te hebben. Want welke tone of voice je ook kiest voor content, inhoudelijk moet hij 100% in dienst staan van je publiek. Authentiek en persoonlijk zijn is dus geen vrijbrief om helemaal leeg te lopen over je eigen struggles en te vergeten dat een tekst bedoeld is om de lezer te helpen.
Als het goed is, weet je dit al. Maar het blijft lastig, vooral als je producten probeert te verkopen. De verleiding om het over de prachtige features van je product te hebben is enorm.
Alleen, dat interesseert je doelgroep niet veel. Geen reet, eigenlijk (<- over zinnen gesproken die AI nooit zou schrijven 😂).
Dus je kunt het volgende denkmodel hanteren (dit is niet helemaal waar, maar het is een model):
- De doelgroep bepaalt de inhoud
- Jouw merk bepaalt de vorm
P.S.:
Ik heb dit jaar nog tijd voor een paar sessies en trainingen. Boek ze nu als je zeker wil weten dat je voor Kerst je contentmarketing nog een boost wilt geven...
Bloggen met ChatGPT
Deze is echt vet: ik heb mijn legendarische blogtraining helemaal omgebouwd, zodat je in iedere stap van mijn unieke 5-stappen-blogproces maximale tijdswinst uit ChatGPT haalt.
Plan hem nu in (je kunt ook gewoon op 'Reply' drukken natuurlijk)
Focus in je strategie (in 1 ochtend knallen)
Je bent B2B-marketeer dus je weet wat je doet. Want jij kunt dit. You got this. Je begint niet bij nul. Je kent je markt, je kent je producten en je kent je organisatie.
Je hebt alleen even (een ochtend) iemand (mij dus) nodig om het allemaal scherp te stellen en een paar harde keuzes te maken. Zodat je je budget voor 2024 aan de juiste dingen uitgeeft. En je bedrijf, ook als het even minder gaat, aan goede leads helpt.
Deze sessie is, net als de training hierboven, zo nieuw dat hij nog niet op mijn site staat. Maar in deze LI-post lees je alles:
Betere B2B-content met AI en automation
Haal het herhalende handwerk (en de verveling. En de fouten. En de vertragingen) uit je marketingproces. Zet AI zo in, dat het je ook echt tijd oplevert en effectiever maakt. Stop met klooien, start met resultaten boeken en bespaar in 2 weken € 1000+: