Hoeveel copywriters heb je nodig om je marketingteam compleet te maken?
Het is geen strikvraag.
Of wel. Net hoe je het ziet. Het is in ieder geval een vraag waar niet meteen een antwoord op is. Omdat je eerst de achterliggende vraag moet beantwoorden:
'Wat is een copywriter?'
Damn, dat klinkt als een slechte SEO-titel hè?
Maar het is een serieuze vraag. En ook op deze zijn er hele verschillende antwoorden mogelijk. Want misschien bedoel jij met een 'copywriter' iemand die whitepapers, blogs en socials schrijft (zoals ik), en bedoelt iemand anders 'een specialist die tekst gebruikt om conversies te halen'.
Het oude 'copywriter vs. tekstschrijver'-debat, zeg maar. Ik heb daar serieus op een borrel wel eens bijna ruzie over gehad. En ook online loopt die discussie regelmatig uit de hand.
Het schaap met de 5 poten en andere wonderdieren
Maar er zijn nog veel meer soorten schrijvers.
Je hebt bijvoorbeeld ook de 'schrijvende marketeer'. Ook bekend als 'het schaap met de 5 poten': iemand die een beetje van alles doet en dus, naast advertenties, afbeeldingen, video's en 20 andere dingen, ook blogjes, updates, advertenties en webteksten maakt.
Ik vind dit soort mensen heerlijk om mee te werken. Want ze hebben verstand van zaken, ze zijn actiegericht en ze hoeven heel weinig te 'schakelen' en te 'overleggen'.
De nadelen: ze hebben het kneiterdruk en ze zijn, al hun vakkennis ten spijt, geen tekstschrijvers. Voor langere en/of specialistische teksten heb je dus een extra paar vakkundige handen nodig.
De meeste van mijn klantet huren mij in voor het 'grote werk' en doen de rest intern. Meestal met een schrijvende marketeer, soms met een schrijver in loondienst, soms met een schrijver van een bureau.
Maar is dat genoeg?
Conversie-copy
Vaak wel. Maar wat mist er in deze opzet? Conversiecopy dus. Want die 'echte copywriters' kunnen misschien vervelend doen in discussies, je hebt ze wel nodig.
Conversiegerichte teksten als advertenties, verkoopmails en landingspagina's zitten in bijna iedere webinar- of whitepapercampagne. Meestal staan daar teksten op die door mij, de interne tekstschrijver of de schrijvende marketeer gemaakt zijn. En daar redden we ons mee (we hebben voor zo'n paper samen al heel wat onderzoek gedaan naar wat de doelgroep wil en waar we ze mee kunnen triggeren. En omdat we dat combineren met de marketing- en verkoopkennis uit het team kunnen we best iets maken dat werkt), maar vaak houd ik er toch het knagende gevoel aan over dat het beter had gekund.
Dat gevoel wordt sterker, naarmate het bedrijf zwaarder leunt op website-conversie.
SaaS-bedrijven bijvoorbeeld. Om snel genoeg te groeien, hebben die een gestage stroom websiteleads nodig. Maar ook het volboeken van een event vraagt om gespecialiseerde kennis van conversiegericht schrijven. Om een schrijver met kennis van user experience, design en psychologie.
SEO-teksten(?)
En dan mist er in mijn spottersgidsje nog een belangrijke diersoort: de SEO-schrijver. Maar het is de vraag of die niet zo langzamerhand uit het ecosysteem aan het verdwijnen is. Of in ieder geval zou moeten zijn.
Want SEO-copy, die draait meestal om volume. Week na week content stampen en zoektermen targeten. En laat dat nou precies het soort schrijven zijn dat razendsnel wordt overgenomen door AI-bots: veel B2B-bedrijven hebben inmiddels door dat je met de combinatie van AI en een inhoudelijk specialist (die het gebrabbel van ChatGPT checkt en van de ergste stijlfouten ontdoet), meer tempo en volume kunt draaien dan met een externe SEO-schrijver. Bovendien heb je zo ook nog meer grip op inhoud en tone of voice.
Het antwoord
Alright, dus het antwoord op de vraag? In ieder geval 2. Liefst 3. Een intern iemand voor korte teksten, een extern iemand (kies mij! Kies mij!) voor langere teksten en een conversiespecialist om campagnes mee te knallen.
En ja, het ging toch weer over AI.
Over AI gesproken: het zou zomaar kunnen zijn dat je mijn ChatGPT-prompts voor lekker leesbare teksten nog niet hebt. En dat zou jammer zijn. Want die besparen je veel tijd en (vooral) frustratie bij het schrijven met ChatGPT.
Ze kosten 99 euro en dat slaat echt nergens op. Want dat bespaar je namelijk de eerste keer dat je ze gebruikt al aan tekstschrijverskosten (als je opdrachtgever bent) of aan facturabele tijd (als je tekstschrijver bent).
En je krijgt, als teerbeminde HGV-abonnee, ook nog eens 10 euro korting.
En als je nu bestelt, krijg je over een week of twee Versie 2.0 (met een uitgewerkt stappenplan, de 5 vuistregels voor het werken met ChatGPT en een killer prompt voor goede LinkedIn-posts) automatisch toegestuurd. Zonder dat het je een euro extra kost.
Bestel ze nu en gebruik kortingscode HGV10 om je tientje korting te claimen.