Vijf maanden lang mocht ik van de lieve mensen van iMonitoring gratis met hun tools experimenteren. Maar het werd meer dan een tooltest. Het werd vooral een zoektocht naar hoe het inplannen van social media in 2022 nog in een contentstrategie passen.
In dit artikel laat ik zien hoe ik iMonitoring de afgelopen tijd gebruikt heb.
Fire and forget?
Want, voordat je het over planningstools kunt hebben, moet je eerst antwoord vinden op de vraag: moet je wel een social media-planningstool gebruiken?
Dat blijft een lastige.
Aan de ene kant: het is op social ontzettend belangrijk om persoonlijk aanwezig te zijn. Het 'organische' aspect van organische social media is juist wat het succesvol maakt. Echte mensen in gesprek met echte mensen. Niet een planningsrobot die 3 keer per dag vooraf bedachte content uitspuugt, waarna het dagen duurt voordat je een keer een zuinig duimpje krijgt op je comment.
Heb je een planningstool eenmaal aangeschaft, dan is de verleiding natuurlijk om er voor een hele maand content in te kwakken en wat anders te gaan doen. De fire and forget-aanpak. Want als je een maand aan content vooruit kunt plannen, waarom zou je dan nog iedere ochtend al je kanalen langslopen? Je hebt als marketeer 30.000 andere dingen die om je aandacht schreeuwen. Maar deze aanpak werkt niet.
Ik heb me daarom lang verzet tegen het gebruik van planningstools.
Koningin Consistentie
Maar er is ook een andere kant. Want het gezegde gaat: content is king, maar consistentie is queen. En dat is, gender issues aside, natuurlijk een waarheid als een koe. Alleen: consequent zijn is voor de multitaskende marketingmens verrekte lastig. Ik merk zelf dat het voornemen om iedere dag om 9 uur iets op LinkedIn te zetten moeilijk 'organisch' in te passen is in mijn dag.
Dat is vooral omdat ik de tijd tussen 8 en 9 's ochtends meestal doorbreng in het bos van de Noorderveluwe en ik het verrek om daarna achter mijn bureau te gaan zitten zonder dubbele espresso. En voordat je het weet, is het dan 9:20. Daar gaat je goede voornemen. Weer.
Dus doe ik dit:
Ik doe mijn best om mijn posts op maandag voor een week vooruit te schrijven. Meestal lukt dat wel zo'n beetje. Dan plan ik alles in in iMonitoring, zodat ik zeker weet dat die posts er ook om 9:00u stipt uit gaan. En 9:20 is ruim op tijd om in te loggen en, met een dubbele espresso erbij, te antwoorden op de comments.
Best of both worlds. Dankzij mijn planningstool.
Praktische usecases
Een planningstool mag dus nooit het centrum van je strategie zijn. Je moet persoonlijk aanwezig zijn, interessant zijn en in gesprek gaan - maar hij kan zeker helpen. Maar er zijn dus wel degelijk praktische usecases voor een tool als iMonitoring. Want, naast je dagelijkse post, wil je misschien ook je blog promoten. Daarvoor is iMonitoring heel geschikt.
Mijn terugkeer op Twitter had als een van de belangrijkste redenen dat ik wat meer traffic naar mijn blog wil genereren. Daar plan ik dus nu dagelijks links naar (wat oudere) blogs in. Dat levert iedere keer toch weer een klik of 10 op.
Hetzelfde doe ik inmiddels ook in de middag op LinkedIn. Het bereik van dit soort posts op LinkedIn is vrij dramatisch, maar als je ze in bulk inplant, zijn deze posts bijna geen werk. En iedere keer zie ik toch weer views, likes, comments en clicks.
O, en nog even een waarschuwing: het is in iMonitoring heel makkelijk om een post te publiceren op al je kanalen (dankzij iMonitoring publiceer ik tegenwoordig zelfs op Google My Business - terwijl ik eigenlijk echt geen idee heb wat dat voor platform is), maar of dat ook slim is, is de vraag. Maar ik merk dat wat werkt op LinkedIn niet per se werkt op Twitter. Eén post maken voor al je netwerken en domweg alle netwerken aanvinken is dus geen goede strategie.
Meer dan alleen inplannen
Maar goed, iMonitoring is (de naam zegt het al) natuurlijk ook veel meer dan een planningstool. Het dashboard geeft je de mogelijkheid om al je kanalen te monitoren op één scherm.
Standaard staat je dashboard op 'laatste 7 dagen' en het duurde even voordat ik doorhad hoe je dat moest aanpassen (toen ik daar een vraag over stelde, voegde het team van iMonitoring die middag nog een functie toe om dat makkelijker te maken - kom daar maar eens om bij Buffer of HootSuite...). Maar eigenlijk is het helemaal geen gek idee om standaard naar de stats van de laatste 7 dagen te kijken. In principe is dat namelijk de beste manier om te zien hoe je bezig bent.
Zijn al je 'bubbeltjes' (iMonitoring gebruikt geinige, afgeronde grafieklijntjes - zie de screenshots) verdwenen na 7 dagen? Dat betekent dat het al een hele week stil is op je accounts. En doe je een week niks, dan ben je op social al zo goed als vergeten.
Je dashboard laat data zien over al je posts, dus ook als je ze direct of via een andere tool (zoals de auto-share van je blog of je marketing automation-oplossing) hebt gedeeld (opgelet: data van persoonlijke LinkedIn-profielen kun je in iMonitoring niet zien. LinkedIn stelt die niet beschikbaar. Dit is een probleem waar alle social media-tools mee zitten. Er zijn gespecialiseerde tools die dit oplossen met een browserplugin, maar die werken in mijn ervaring niet altijd even goed).
Je eigen medewerkers mee krijgen
Een andere mooie feature voor bedrijven is de 'eigen content'-checkbox. Je voert bij je instellingen een lijst mailadressen in. Gaat er een post online waarbij het 'eigen content'-vinkje aanstaat? Dan krijgen al die mensen een mail. Het idee is natuurlijk dat iedereen dan even kijkt en een 'like' of een comment achterlaat om de post een boost te geven in het algoritme.
Het is een nieuwe oplossing voor een ongelooflijk taai probleem: likes, shares en comments krijgen van je eigen mensen. Ik blijf me erover verbazen dat bedrijven waar honderden mensen werken soms niet in staat zijn om meer dan 10 likes op een LinkedIn-post te regelen. En dan zijn er 4 van het marketingteam...
Ik heb, samen met mijn klanten, al talloze manieren geprobeerd om deze noot te kraken. Handmatig, meestal. Via mail, Teams, Slack of WhatsApp. Het is altijd een hoop gedoe. Super dus, dat iMonitoring deze functie (die ik nog niet bij de concurrentie gezien heb) ingebouwd heeft.
Abonnement op maat
Het gebruik van de 'eigen content'-feature vereist wel een 'iMonitoring Teams'-abonnement (€75 per maand voor 3 gebruikers en 20 social-accounts). Met dat abonnement krijg je ook toegang tot de bulkplanning-feature, narrowcasting (het laten zien van posts op een scherm op kantoor) en het monitoren van de interactie op je posts.
Werk je voor een klein bedrijf of ben je zzp'er, dan zal het Basic-abonnement (€25 per maand, 1 gebruiker, 10 social-accounts) waarschijnlijk genoeg voor je zijn.