Ok, first off: ik ga echt niet vanaf nu alleen nog maar over AI schrijven. Maar tegelijkertijd: het is wel een onderwerp dat nu de hele wereld bezighoudt. Dus nog één keertje.
Nu heb ik een vraag voor je:
Wat is 'autorijden'?
Het lijkt een makkelijke vraag. Maar die eenvoud is bedrieglijk. Ik vertel je een verhaaltje om dat te illustreren.
Wegvernauwingen
Mijn vrouw en ik reden met de auto door Hattem. Daar zijn wegvernauwingen die zorgen dat je niet met 100 km/h door ons mooie Hanzestadje op de Veluwe knalt. Omdat er maar één auto tegelijk doorheen kan.
Heb je daar een tegenligger, dan moet je dus kiezen: ruimte maken of heel assertief in het midden gaan rijden en afdwingen dat de ander aan de kant gaat.
Ik koos die laatste optie. Maar mijn tegenligger duwde ook door. Dus ging ik uiteindelijk toch maar aan de kant. Want ik wil natuurlijk geen ongelukken maken. Mijn vrouw en ik zaten daar grappen over te maken, toen we zagen dat de tegenliggers (een auto stampvol mensen) ook in een deuk lagen omdat ze deze mini-strijd gewonnen hadden.
Een verhaal dat met zelfrijdende auto's niet zou kunnen gebeuren. En een verhaal dat ChatGPT ook niet had kunnen verzinnen.
Van A naar B? Of is het meer?
Dus wat is nu autorijden? Is autorijden te definiëren, zoals techbedrijven die aan zelfrijdende auto's werken doen, als 'een auto zo besturen dat de inzittenden veilig op hun bestemming aankomen en er geen schade optreedt'? Of is het meer dan dat? Heeft autorijden een sociale en creatieve dimensie die de AI-luitjes missen? En is dat misschien de reden dat het maken van zelfrijdende auto's maar niet wil lukken? Dat zijn retorische vragen he? Dat had je al door.
Bij het besturen van een auto door de wereld gebruiken we allerlei impliciete, culturele, niet-kwantificeerbare data die een algoritme niet kan aanboren, laat staan effectief gebruiken. We maken oogcontact. We zwaaien. We lachen. We gaan voor een dure auto eerder aan de kant dan voor een goedkope, omdat we weten dat BMW-rijders assertiever zijn. En dat draagt enorm bij aan de veiligheid én onze mentale gesteldheid.
Wat is 'schrijven'?
Alright, volgende vraag: wat is 'schrijven'? Is schrijven 'woorden zo achter elkaar zetten dat er een tekst ontstaat'? Of is het meer dan dat? Het goede antwoord is natuurlijk het tweede.
Het is meer. Veel meer. Of, zoals ik afgelopen vrijdag uitriep tegenover een zaal vol IT'ers die graag voor LinkedIn wilden leren schrijven: 'Een algoritme zal nooit toegang krijgen tot jouw visie, jouw emoties, jouw ervaringen en jouw ideeën. Dus zal ChatGPT altijd de belangrijkste datapunten missen voor een goede LinkedIn-post.'
AI zal het creatieve, culturele en sociale deel van ons werk nooit vervangen.
En toch gaat AI alles veranderen...
En toch. Hoe je het ook wendt of keert, technologie is inmiddels verrekte goed in het 'woorden achter elkaar zetten zodat er een tekst ontstaat'. Dat deel van het schrijfproces moet je binnenkort echt niet meer zelf moeten willen doen.
En dan moet je als creatief en contentmarketeer wel heel goed nadenken over je waarde. En die waarde moet je zoeken in de dingen die ik hierboven noemde: visie. Emotie. Unieke ervaringen. Nieuwe ideeën.
Met dat zoeken moet je nu beginnen, want de ontwikkelingen in AI wachten niet tot jij klaar bent met soul-searchen...
De 4 dingen die AI nooit voor je zal bedenken
Maar goed, ik ben ever the optimist, dus ik bekijk het van de positieve kant. Ten eerste: ja, er zijn allerlei technische ontwikkelingen geweest die werk hebben vernietigd, maar er is uiteindelijk altijd weer - meer - werk voor terug gekomen.
Ten tweede: automatisering neemt altijd eerst een hele grote hap uit het 'doe-werk'. Het denkwerk komt altijd later. Als we minder aan het typen zijn, houden we meer tijd over om na te denken. Te brainstormen. Aan onze visie te werken. Voor de menselijke kant van ons werk, kortom.
En dat brengt ons bij de laatste vraag:
Wat is 'marketing'?
Ook eentje waar je eindeloos over kunt debatteren, maar het komt er altijd op neer dat je een verhaal vertelt dat de brug moet slaan tussen de spulleboel die je verkoopt en de ervaringen, wensen en uitdagingen van jouw klanten.
Maar, voor wie er even niet heeft opgelet, daar heeft de technologie ook het een en ander veranderd. En, voor marketeers die hun prioriteiten op orde hebben, heeft dat heel veel mogelijkheden geopend. Er zijn honderden verschillende manieren om mensen te bereiken en met ze in gesprek te raken. En dat kan op een schaal en met een gemak die we ons 20 jaar geleden niet konden voorstellen.
Want wat marketing is, dat is nooit veranderd. Want of je nou brochures rondstuurt per post of post op LinkedIn, of je klanten nou met een verkoper met een stropdas praten (voor wie vergeten is wat dat is link ik even naar Wikipedia) of met een chatbot en of je nou podcasts maakt of radiocommercials: het gaat altijd om hetzelfde...
Jouw visie, jouw emoties, jouw ervaringen, jouw ideeën.
- Luister hier de nieuwe B2B Content Podcast met Hanneke Vogels, over salestechnologie en hoe die Sales, Marketing én klant dichter bij elkaar brengt. (En geniet van het vervormde geluid van haar microfoon - tja, dat krijg je als schrijvers ineens audio-productie gaan doen... Sorry)
- GPT-prompt sale gemist vorige week? Je kunt ze nog bestellen (al is de sales page nog niet af). En misschien, als je me een lief berichtje stuurt, maak ik nog een kortingscode voor je. Van een tientje of zo. Je kunt het altijd proberen. Bestel ze nu!