Heeft het nog zin om een LinkedIn-bedrijfspagina te hebben?

Moet je nog een bedrijfspagina hebben op LinkedIn, ja of nee? En, als je er een hebt, moet je daar dan actief content voor maken? Of is dat totaal zinloos en zonde van je kostbare marketinguren?

Bedrijfspagina's op sociale media? We weten allemaal wat het probleem is: de platformen knijpen je bereik af. Want: advertentie-inkomsten zijn aanheelhouderswaarde zijn huizen, zwembaden en privé-vliegtuigen voor tech-CEO's.

Maar wij marketeers hebben het er ook zelf naar gemaakt. Want de content op die bedrijfspagina's is vaak... minder. Dus is het ook vanuit gebruikersperspectief goed dat de schaamteloze sales-meuk die op veel bedrijfspagina's wordt gezet nooit in timelines verschijnt.

Maar dat is een filosofische discussie. De praktische vraag die voorligt is: moet je nog een bedrijfspagina hebben op LinkedIn, ja of nee? En, als je er een hebt, moet je daar dan actief content voor maken? Of is dat totaal zinloos en zonde van je kostbare marketinguren?

Ja

Het antwoord op de eerste vraag is nogal kort: ja, je moet een LinkedIn-pagina hebben. Al was het maar om te zorgen dat jouw medewerkers het juiste logo en de juiste bedrijfsnaam op hun profiel hebben. Remember: voordat LinkedIn een contentplatform werd, was het een online cv-site. En dat is nog steeds hoe veel mensen het gebruiken. Zorg dus voor een goede beschrijving van wie je bent en wat je doet. Dat is het absolute minimum.

Je LinkedIn-bedrijfspagina is in B2B-marketing en recruitment ook vaak het eerste touchpoint met je bedrijf. Niet je indrukwekkende kantoorpand, niet je peperduur gedesignde website, niet je logo en niet het visitekaartje van je consultants of recruiters, maar je LinkedIn-pagina. Er moet dus sowieso relevante, zinnige, actuele informatie op staan. En dat vraagt aandacht.

Maar...

Maar, heeft het ook zin om moeite te steken in content voor je LinkedIn-pagina? Het antwoord is, zoals in zo veel gevallen (Oudtestamentische Echostem):

Dat ligt eraan.

Ik vroeg aan mijn LinkedIn-volgers hoe het er met hun bedrijfspagina voor stond. De antwoorden waren interessant divers:

In de comments kreeg ik heel veel reacties in de trant van 'tja, er moet nou eenmaal een logo op je cv'. Maar er reageerden ook mensen met duizenden volgers en genoeg leads.

Advertentieplatform

Ik ben trouwens van Optie B: 'Vooral advertentieplatform'. Ik maak posts op mijn pagina die ik dan sponsor met een paar tientjes per dag, gewoon om te zorgen dat ze gelezen worden door de juiste mensen. Ik wil dat uitbreiden met lead generation, om meer mensen naar mijn nieuwsbrief te leiden (die is trouwens echt vet goed, dus schrijf je hier in), zodra ik een manier heb gevonden om daarvoor de tarieven omlaag te krijgen. Actief volgers werven voor mijn pagina doe ik niet, omdat ik liever heb dat je me op mijn persoonlijke profiel volgt.

Als B2B-marketeer kun je volgens mij nauwelijks meer zonder LinkedIn-advertenties. LinkedIn is zo'n beetje de enige plek waar je zeker kunt weten dat je de beroepsgroep die je zoekt op het senioriteitsniveau dat je zoekt en op de locaties die je zoekt bereikt, in de branche die je zoekt. Je kunt dat blog, die video, die whitepaper of dat webinar waar je je hart en zien in hebt gelegd dus bij precies de juiste mensen onder de neus duwen en zorgen dat ze in ieder geval gezien worden.

Probeer dat op Facebook maar eens.

18,2% meer volgers in 2 weken!!!

Nadat ik bovenstaande paragraaf had geschreven, ging ik even in mijn iMonitoring-dashboard kijken. Om je te laten zien hoe kansloos het is om links te posten op een pagina met 13 volgers, via een planningstool en dus vol dikke doodzonden tegen het Almachtige Algoritme...

Drie weken organisch (niet) posten op mijn LI-pagina

Maar damn, dat valt eigenlijk nog best mee. Op vrijdag 18 maart haalde ik zomaar 44 organische kliks binnen op een oud stuk over het briefen van copywriters. Dat is in feite gratis traffic, want het enige wat ik ervoor hoefde te doen was een post van een paar regels tikken.

Wat je in deze grafiek in ieder geval ook heel goed kunt zien: als je niets post, dan gebeurt er zeker niets. Sowieso blijven posten dus. Ook als je 13 volgers hebt. Want dat waren er bij mij 2 weken geleden nog maar 11. Dat is een toename van 18,2%! Content helpt je dus groeien en zonder content groei je niet (nieuwe volger nummer 11 was uit november 2020).

Het draait om de content

De verhalen van alle wel-succesvolle LinkedIn-pagina's zijn allemaal hetzelfde: als je maar vaak genoeg content plaatst waar mensen op reageren, eindig je vanzelf in de timelines van meer mensen (en zelfs in de notificaties van je volgers). En meer timeline views = meer interactie = nog meer timeline views, etc. Zo werken de algoritmes en daar heb je dan ook de reden dat een paar posts alle aandacht krijgen en dat de overige 97% of zo onopgemerkt richting het digitale afvoerputje wordt gespoeld. En dan zijn we dus weer terug bij waar we uiteindelijk altijd uitkomen:

Het draait om de content.

Je LinkedIn-pagina kan een plek zijn voor echte, winstgevende engagement met je merk. Maar dan is er wel werk aan de winkel.

Ten eerste moet je die content maken. Minimaal 3 posts per week. En het algoritme leren kennen. Uitvissen wat wel en niet werkt, door middel van gerichte experimenten. Als je bij 0 begint met je bedrijfspagina, dan kan het nogal een uitdaging zijn om daarvoor de motivatie vast te houden. Maar, zoals je aan het grafiekje hierboven ziet, met relevante, interessante content kun je vanaf het begin al mensen bereiken en dus resultaten boeken.

Je medewerkers aan het werk zetten

Ik zei trouwens dat je LI-pagina vaak het eerste touchpoint is met iemand uit je doelgroep, maar eigenlijk is dat maar half waar. Het is het eerste touchpoint waar mensen bewust op zoek gaan naar informatie over je bedrijf. Het echt eerste touchpoint met je content en merk is meestal de LinkedIn-timeline. En omdat bedrijfspagina's maar zo'n klein deel hebben van het grondoppervlak van die timelines, zien mensen je waarschijnlijk vaker op de timeline van een van hun connecties. Daarom proberen veel bedrijven hun medewerkers zo ver te krijgen dat ze content van de bedrijfspagina delen op hun persoonlijke profielen, of in ieder geval een like of een comment plaatsen om de post wat omhoog te duwen in het algoritme. Met wisselend succes.

iMonitoring heeft daar een geinige functie voor: je kunt een lijst mailadressen invullen. Die mensen krijgen dan een mail als je post live gaat.

Maar je kunt hiervoor ook mailgroepen, WhatsApp of Microsoft Teams inzetten, natuurlijk. Het is net hoe je het lekkerst met je mensen communiceert. En, zoals ik al zei: het succes van deze aanpak is nogal wisselend. Hoe dat komt en wat je eraan doet, dat is een onderwerp voor een apart blog.

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(