Je moet je specialiseren. 'Je niche vinden.' Alles zijn voor iedereen is niets zijn voor niemand. Attract the rest, repel the rest. Jaja, ok... Hell, we weten het... Soms is het lezen van ondernemers- en marketingadvies alsof je met kiezelstenen bekogeld wordt...
Uitgelachen, bespot... Omdat je geen killer ochtendroutine hebt met om 4:45 een ijsbad. Omdat je geen dikke 50k per maand pakt terwijl je in je hippe boetiek-outfit met je glimmende nieuwe MacBook onder je arm gefotografeerd wordt voor super-creatief-inspirerend afbladderend stucwerk op Mallorca.... En DJIESSSZZZZ heb je nou nog steeds geen self-published expertboek op nr. 1 op Managementboek? Wat ben je eigenlijk aan het doen met je leven gewoon?
'Je moet je niche vinden'
Maar je grootste misdaad is dat je je niche nog niet gevonden hebt. Dat je zo'n fokking prutser bent, die gewoon de telefoon opneemt, een gesprek voert met een klant, puik werk levert en een factuur stuurt en daarmee een prima inkomen verdient.
Tsssk, LoSErRrRrRRrRRRRrrr!
Ok, die frustratie is eruit. On with the show.
Want je niche vinden is wel belangrijk:
- Je marketing wordt 1000x makkelijker omdat je precies weet op wie je je moet richten en wat hun uitdagingen en vragen zijn
- Je sales gaan beter, omdat je altijd relevante cases hebt en de business begrijpt
- Je werk is beter, omdat je het allemaal al een keer gezien/gedaan hebt
- Je hebt dus minder tijd nodig, stelt minder domme vragen, maakt minder fouten en levert beter werk - KATCHING, daar gaan je tarieven 🚀
Dus iedereen zegt altijd dat je moet specialiseren en 'je niche vinden', omdat je je ook echt moet specialiseren en omdat je zo snel mogelijk (en niet, zoals ik, pas na 16 jaar rondkloten in het schemerduister) een winstgevende niche voor jezelf moet vinden.
Hoe dan?
Maar ik hoor je nu tegen je beeldscherm krijsen: HOE DAN GASTTTTTT!?!?!???
Op dat front is er goed nieuws. Want misschien is je werk al klaar en heeft jouw niche jou al lang gevonden. Zonder dat je het doorhebt.
Want je denkt misschien dat je in een hele brede markt opereert, maar als je goed gaat zoeken vind je zeker niches waar je het beter doet dan in dan andere.
Praat met je verkopers... Misschien hebben die al lang door dat ze aan middelgrote makelaarskantoren het allermakkelijkst verkopen.
Kijk eens in je administratie... Welke klanten leveren de meeste marge/het hoogste effectief uurloon en welke patronen zie je daarin?
Wie blijft het langst, wie bestelt het meest, wie zeurt het minst, wie betaalt het snelst, met wie werk je het fijnste samen etc. etc. etc. Wat zijn dit voor mensen? Wat bindt ze?
Christelijke ondernemers die administratie vervelend vinden. En andere niches. En nu is het jouw beurt
Want je niche, dat hoeft geen branche te zijn, geen bedrijfsgrootte, geen regio. Het mag ook een state of mind zijn. Ambitie. Maatschappelijke visie. Whatever.
'Christelijke ondernemers die administratie vervelend vinden.'
'Jonge vaders die parttime zzp'en'
'Ervaren investeerders die geen zin hebben om zich in technische details te verdiepen.'
Duik in je bedrijf.
Want misschien zit hij daar al ergens, je niche.
Oh, en stop met scrollen op social man. Echt. Al die goeroes lullen toch maar wat om je hun cursusjes te verkopen.