Een tijd terug presenteerde ik een avond over marketing automation. Zowel de sprekers als een deel van het publiek spraken zo vloeiend techie dat ik het als moderator allemaal nog maar net kon bijhouden... Dat bracht mij een vraag in gedachten die mij af en toe gesteld wordt. Namelijk: moet ik als marketeer leren programmeren?
Het korte antwoord op die vraag is: nee.
Het heeft voor jou als marketeer of marketingmanager geen zin om te leren programmeren. Dat ga ik uitleggen, maar dan moeten we het eerst hebben over wat 'programmeren' eigenlijk is...
Code, no-code, low-code, configuratie en andere verwarrende begrippen
Ik schets even twee scenario's:
- Je bent een marketing automation-tool aan het inrichten om gebruikers een mail te sturen als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Je doet dat in de drag & drop-omgeving van je marketingtool.
- Je schrijft user interface-teksten en zet die in een JSON-bestand, zodat je frontend-developers ze direct kunnen gebruiken in hun app. Je doet dit in een tekst-editor.
Ik gok dat scenario 1 een stuk minder 'technisch' aanvoelt dan scenario 2. Toch ben je in scenario 1 aan het programmeren en in scenario 2 niet. Want bij het samenstellen van een automation flow bouw je logica op, terwijl je bij het super nerdy intikken van foutmeldingen in een JSON content aan het maken bent en dus niets verandert aan de programmalogica.
Programmeren kan op allerlei verschillende niveaus en manieren. Meestal bedoelen we met programmeren 'het bouwen van programmalogica in broncode'. Maar de wereld wemelt inmiddels van de oplossingen die je laten programmeren in totaal andere omgevingen, zoals drag and drop. Dit wordt soms 'no code' of 'low code' genoemd.
En vaak zijn softwarepakketten zo uitgebreid geworden, dat het instellen en gebruiksklaar maken ('configureren') ervan zo ingewikkeld is geworden dat het ook erg op programmeren begint te lijken.
Laat het aan de specialisten over
Bedoel je met 'programmeren' dat je programmalogica bouwt in broncode? Dan zou ik het programmeren als marketeer lekker laten zitten. Technologie verandert te snel, er zijn veel te veel verschillende tools, talen en frameworks en als je er niet fulltime mee bezig bent is het vrijwel onmogelijk om de ontwikkelingen bij te houden (ook als je er wel fulltime mee bezig bent moet je daar trouwens keuzes in maken). Bovendien is software development tijdrovend specialistenwerk dat je dus ook het beste aan specialisten kunt overlaten. Hoe veel online cursussen je ook doet, zij zullen het altijd sneller en beter kunnen dan jij.
Maar wat dan wel?
Maar dat betekent niet dat jij je als marketeer helemaal afzijdig kunt houden van de techniek. Sterker nog, dat lijkt me een uitstekende manier om je carrière vroegtijdig te beëindigen. Daarom krijg je van mij wat huiswerk deze week:
1. Word een fantastische opdrachtgever
Je hoeft dus geen programmeur te worden, maar je zult wel moeten samenwerken met programmeurs. Zorg dus dat je enorm goed leert om programmeurs te vertellen wat je nodig hebt. Als je het softwarespecificatieproces (of requirements-proces) goed in de vingers hebt, word je een geweldige opdrachtgever en kun je, samen met je IT-specialisten, geweldige resultaten opleveren.
2. Word agile
Maar dan moet je ook weten hoe een softwareproject verloopt. En dat is tegenwoordig meestal - gelukkig - agile. Ook jij moet dus agile leren werken. En dan bedoel ik niet dat je alle hippe termen gebruikt en ondertussen gewoon verdergaat op de oude voet. Nee, ook jij als marketeer moet gaan wennen aan een echt iteratieve aanpak waarbij jaarplanningen en stippen op de horizon minder aandacht krijgen dan het hier en nu van de tweewekelijkse sprintplanning.
Pro tip: als je punt 1 en 2 geregeld hebt, bekroon die dan met een diploma Product Owner en geef je carrière een vette boost.
3. Snap het web en de cloud
Wie technologie zegt tegenwoordig, zegt web en cloud. Toch verbaas ik me er dagelijks over hoe weinig veel mensen snappen van wat 'de cloud' nou eigenlijk is en wat de impact van web en cloud is voor hun werk. En ja, dat geldt ook voor mensen in online (content)marketing. Cloud is een fundamenteel andere manier van denken over, bouwen van en (niet onbelangrijk) betalen voor software. Als je de basisprincipes daarvan onder de knie hebt, zie je mogelijkheden die je daarvoor niet zag. Tegelijkertijd ga je, zodra je dieper gaat kijken naar webtechnologie, ook uitdagingen zie die je eerder niet zag. Die hebben vooral te maken met 'omnichannel': het aanbieden van informatie over alle verschillende digitale kanalen en de technische, logische en organisatorische veranderingen die nodig zijn om dat effectief te doen.
4. Verdiep je in UX
User Experience is meer dan een leuk plaatje voor een appje plakken zodat het er lekker uitziet. UX-ontwerp heeft als doel om technologie een natuurlijke en nuttige plek te geven in het dagelijkse leven van mensen. En hoewel UX'ers vaak deel uitmaken van een development team, zijn het meestal mensen die veel breder kijken naar klant, innovatie en technologie. Vaak nemen ze ook veel bagage mee op het gebied van bijvoorbeeld workshoptechnieken en hebben ze geleerd bruggen te bouwen tussen verschillende denkwerelden. Het bestuderen van hun vakgebied is dus veel meer dan je verdiepen in hoe software gemaakt wordt. Het is een studie van hoe je dingen maakt waar mensen blij van worden. En dat is voor een marketeer supernuttig.
5. Begrijp data, AI en automation
We hebben inmiddels allemaal wel een idee waar het heen gaat met digital marketing. Data en AI worden de belangrijkste factoren de komende jaren. Maar wat die data dan precies is, waar je hem moet vinden en hoe je hem effectief inzet? Welke vragen AI wel en niet kan beantwoorden? Wat de risico's zijn? Op die vragen hebben nog heel weinig marketeers een goed doordacht antwoord. Wat vreemd is, gezien het belang van deze ontwikkelingen. Verdiep je er dus nu in, zodat je geïnformeerde beslissingen kunt nemen over de oplossingen die je nodig hebt.
Die je dan door iemand anders laat programmeren.