Hoe vaak check je je persona's? Weet je zeker dat wat je vorig jaar wist over je doelgroep nog klopt? Hebben ze er uitdagingen bij gekregen? Zijn er juist - bijvoorbeeld dankzij technologie - uitdagingen verdwenen?
Toen ik docent was aan Hogeschool Windesheim, deden mijn eerstejaars Commerciële Economie en ik de Mentality-test van Motivaction. Mijn studenten bleken in overgrote meerderheid 'Kosmopolieten'. Of, zoals Motivaction het omschrijft:
Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten.
Ikzelf kwam ook als Kosmopoliet uit de test. Iemand met een focus op zelfontplooiing, succes en het 'iets van de wereld zien'. Ik had dus, niet verbazend voor een marketeer uit een ondernemersgezin, een vrij materialistisch wereldbeeld.
Twee jaar c*****
Begin 2022, een paar jaar later en na bijna 2 jaar you-know-what, leek het me geinig om die test nog eens te doen. En wat blijkt? Ik ben veranderd. Ik ben een 'Postmaterialist' geworden. Ik hoor nu dus bij...
De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.
Blijkbaar is mijn levensbeschouwing soberder, meer familiegericht en minder werkgedreven geworden. En ik geloof dat de test een heel eind in de goede richting zit. Ik denk zeker dat 2 jaar pandemie-ellende een bijdrage heeft geleverd aan het verschuiven van mijn focus. Het is tenslotte nogal lastig hedonistisch in het rond kosmopolieten als je grotendeels aan huis gebonden bent. En dan kom je er ook al vrij snel achter dat er zoiets bestaat als 'genoeg geld'.
2023: AI, oorlog, energiecrisis ☠
Inmiddels is er al weer wat tijd voorbij. 2023 bracht ons oorlog, uit de pan rijzende energieprijzen en een revolutie in AI-technologie. En hoewel AI natuurlijk alle spotlights heeft gestolen, hebben andere technologieën ook niet stilgezeten. Cloud, remote work, cybersecurity: allemaal gebieden waar de afgelopen tijd heel veel gebeurd is. Daarbij is de arbeidsmarkt ook aan het veranderen. De laatste boomer heeft zijn laptop ingeleverd en is met een camper de wereld ingetrokken en zelfs de generatie daarna kijkt inmiddels reikhalzend uit naar hun pensioen. Ondertussen nemen millennials het management over en bevolkt Generatie Z de werkvloer.
Verlies de verbinding niet
Ik kan het natuurlijk niet zeker weten, maar er is een dikke kans dat er door al deze ontwikkelingen ook in jouw doelgroep veel veranderd is. Want hoe B2B je ook bent, jouw DMU bestaat ook uit mensen van vlees en bloed. En mensen hebben de laatste jaren een hoop voor hun kiezen gehad.
Wanneer is de laatste keer dat jij uitvoerig in het wereldbeeld van je klanten gedoken bent? Heb je de juiste 'antennes' uitstaan om te weten wanneer dat verandert?
En hey, je hoeft natuurlijk niet meteen met een duur bureau als Motivaction aan het werk om hier een gevoel voor te krijgen. Je kunt ook gewoon eens met een klant of tien bellen. Gewoon een half uurtje praten over hoe het met ze gaat en hoe hun bedrijf erbij ligt op het moment.
Want small data zijn ook data.