Marketing verandert continu. Bijblijven en bijlezen dus, anders loop je achter. Op deze pagina houd ik maandelijks wat de meest populaire marketingboeken zijn. Zijn de populairste ook de beste marketingboeken? Geen idee.
Even voor de duidelijkheid: ik maak deze pagina op basis van data van Bol.com. Ik heb geen tijd om alle boeken te lezen (believe me, I tried) en ik kan je niet vertellen wat Bol verstaat onder 'populair'.
Alle links zijn affiliate-links naar bol.com. Dus bestel vooral een boek, maar het liefst ook nog iets leuks voor jezelf.
Hier zijn ze, van 10 naar 1 (voor dramatisch effect).
10. Basisboek online marketing
Het begin van het studiejaar staat voor de deur. Niet verbazend dus dat deze erbij staat. Jarenlang gaf ik les uit de wat gedateerde eerste druk van deze klassieker, toen eindelijk de tweede druk kwam. Deze derde druk - alweer van maart 2018 - heb ik nog niet in mijn handen gehad, maar afgaande op de eerdere drukken is het boek vooral aan te raden als je een compleet, fact-based overzicht wilt hebben van het vakgebied online marketing en het daarbij niet erg vindt om je door een dik, wat droog geschreven boek heen te werken.
9. Onweerstaanbaar ondernemen
Dit is zo te zien een praktische (online) marketinggids voor kleine ondernemers. Het is ook een boek van een ondernemerscoach met een ronkende titel en een nog ronkender beschrijving. 'Gegarandeerd meer klanten', razendsnel groeien met 'no-budgetmarketing', 'succesversnellers'... Ik word daar natuurlijk een beetje sceptisch van, dat snap je. De reviews zijn wel goed, dus ik zal het zelf moeten gaan lezen denk ik.
8. Geld verdienen via Bol.com
Nu de platformeconomie zich in steeds meer branches laat zien, is het goed om daar wat van te weten. Wat me aan deze titel wel bevalt, is dat hij superspecifiek is. Dat betekent meestal: veel gedetailleerde informatie en direct bruikbare tips. Het risico is natuurlijk dat de kennis snel kan verouderen. Zit je in e-commerce, dan zou dit voor jou een belangrijk boek kunnen zijn.
7. Dit is nu marketing
Eerlijk gezegd ben ik een paar jaar geleden gestopt met het lezen van de boeken van Seth Godin. Het waren er ten eerste te veel, ten tweede leek Godin steeds meer het idee te krijgen dat hij overal verstand van had en beperkte hij zich niet meer tot de marketing. Een valkuil waar overigens veel marketinggoeroes ingetuimeld zijn (ik kijk naar jou, Philip Kotler). Maar langzaamaan is er zo veel gebeurd in de wereld, dat ik wel weer eens benieuwd ben naar wat Seth erover te zeggen heeft. Deze ga ik dus sowieso lezen.
6. Principes van marketing
Ha, daar zul je Kotler net hebben! Los van zijn wat minder onderbouwde uitstapjes in mileu, maatschappij en politiek staan zijn 'Principes' natuurlijk nog als een huis. Als je er geen hebt, zou ik nog even wachten met het rechtzetten van die omissie. Dezelfde startende studenten die nu massaal dit boek aan het kopen zijn en de tweedehands prijzen opdrijven, overspoelen vanaf het voorjaar de markt weer met nauwelijks aangeraakte exemplaren :-)
5. Grondslagen van de marketing
Ook zo'n standaardwerk. Zelf vond ik dat de focus van dit boek in eerdere edities wel erg lag op fast-moving consumentenmarketing, waarbij het soms leek of het hele vakgebied alleen maar draaide om het aan de man brengen van alcoholische dranken en het geil op de foto zetten van jongedames. Voor de negende druk heeft Noordhoff gekozen voor cola op de voorkant, in plaats van bier, dus in het boek zal ook wel het een en ander zijn aangepast.
4. Doelgerichte SEO
Een van de boeken waarvan ik baal dat ik hem nog niet gelezen heb. Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach wordt vaak getipt als een goede Nederlandstalige SEO-handleiding. Er is zo ongelooflijk veel informatie over SEO dat je niet alleen als kleine ondernemer, maar ook als professional snel het overzicht kwijtraakt. Dit boek belooft een 'praktisch stappenplan', dus dat wil ik heel graag eens bekijken.
3. Instaproof
Grappig dat dit wat oudere boek van 038 Digital-spreker Kirsten Jassies en Joyce Nafzger nu ineens weer in de top 10 staat. Heeft dat met de lockdown te maken? De zomervakantie? Ik heb geen idee. Blijkbaar is het nog actueel genoeg om mensen te helpen met hun eerste professionele stappen op Insta. Misschien dat ik er dus ook nog wat van kan leren...
2. LinkedIn Power
Ik zei het al eerder: ik geloof heel erg in boeken die zich toeleggen op 1 bepaald platform. Omdat je dan praktisch de diepte in kan. Zelf neem ik LinkedIn de laatste tijd ook een stuk serieuzer en dat heeft me al aardig wat opgeleverd. Het mooie aan LinkedIn vind ik dat het een platform is dat werkt voor bedrijven en freelancers, maar ook voor individuele werknemers als tool voor personal branding. Het lijkt me dus dat dit boek nuttig zou kunnen zijn voor iedere professional.
1. De Online Marketing Tornado
Staat Tonny Loorbach nou twee keer in de top 10? Ja, dat staat hij. In De Online Marketing Tornado richt hij zich niet meer specifiek op SEO, maar op de hele online mix. 'Een belachelijk compleet en no-nonsense stappenplan voor meer bezoekers, leads, klanten, fans en ambassadeurs via het internet', belooft dit boek. Een mail voor een recensie-exemplaar is inmiddels de deur uit.