Ben je met B2B-marketing bezig, dan ben je actief op LinkedIn. Maar ben je ook effectief bezig? En maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden van het platform? Mijn gok is dat je, of je nou baanzoeker, zzp'er of professionele marketeer bent, niet alles uit LinkedIn haalt wat erin zit.
De meeste mensen doen maar wat
Of, eigenlijk: de meeste mensen doen maar wat. In belangrijke mate geldt dat voor mijzelf ook. Je doet qua content de dingen waarvan je weet dat ze werken en je gebruikt de technische features die je kent en kunt toepassen. Meestal is dat genoeg om, voor jezelf of voor een opdrachtgever, de klus te klaren. Maar tegelijkertijd weet je ook dat je daarmee veel potentie onbenut laat. Het boek van Bongers wil daar iets aan doen en laat zich grotendeels lezen als een reisgids voor het nogal onoverzichtelijke landschap dat LinkedIn heet. Daarnaast is het ook een boek dat de beginner aan de hand neemt. Niet alleen op het gebied van LinkedIn, maar ook in de psychologie van content- en socialmediamarketing.
Ideale gids voor zzp’er en professional
Wie precies de doelgroep van het boek is, wordt nergens expliciet vermeld. Maar: werk je in online marketing of sales? Dan zul je een hoop technieken uit dit boek al beheersen. Ook de psychologische principes die Bongers behandelt (Cialdini, Kahnemann...) zullen je bekend voorkomen. Ben je ondernemer of zzp'er en wil je meer klanten van LinkedIn halen? Of wil je als professional bouwen aan je netwerk en autoriteit, om zo je carrièrekansen te vergroten? Dan is dit de ideale gids voor jou.
Superspecialistisch
Meestal lees ik wat meer algemene boeken over marketing, waarin de schrijver een visie presenteert, al dan niet gecombineerd met methodes en technieken om die visie in de praktijk te brengen. Dat geeft me houvast om, voor mezelf en voor klanten, strategiën uit te werken en een plan op maat te schrijven. Het grote nadeel van dat soort boeken, is dat je de praktische uitvoering per platform zelf moet invullen. Als je een boek als LinkedIn Power leest (of bijvoorbeeld Instaproof, dat ik hier ook ter recensie heb liggen), dat helemaal is toegespitst op één platform, hoef je die stap zelf niet te zetten. Als je dit boek oppakt, heb je al besloten dat je je op LinkedIn gaat richten. Dus wil je praktisch aan de slag. Geen filosische verhandelingen dus en een hele korte inleiding. En dan door met het 'hoe'. Dat is de essentie van dit boek: hop, aan het werk.
Meteen aan de slag dus
Veel van wat er in dit boek staat wist ik al en kon ik al, maar ik noteerde twee dingen voor mezelf die ik echt moet gaan doen. Het eerste zijn de 'aangeboden diensten'. Als freelancer is het waardevol als mijn netwerk meteen kan zien wat ik doe voor klanten. Dus volgde ik de aanwijzingen in het boek, maar de mogelijkheid om 'services' toe te voegen aan mijn profiel verscheen niet. In plaats daarvan bleef ik maar het aanbod krijgen om vacatures te publiceren. Alsof LinkedIn voor me heeft bepaald dat ik bedrijfseigenaar ben en geen zzp'er. Volgens de help-pagina's van LinkedIn kon ik toegang aanvragen, maar zodra je dat soort dingen probeert beland je bij LinkedIn, zoals bij de meeste grote organisaties, in een rabbit hole van support tickets, automatische vertaalde content en andere ellende. Uiteindelijk nodigde iemand van LinkedIn me uit om lid te worden van een LinkedIn-groep van ondernemers die graag toegang wilden tot deze functie. Blijkbaar is dit dus functionaliteit die nog niet 100% is uitgerold.
Niet linken naar de concurrentie
Een tweede tip die ik meteen ter harte nam kwam uit Bijlage 1 van het boek: ‘Antwoord op brandende vragen over instellingen en privacy’. Daar vond ik de waarschuwing dat de sidebar ‘Ook bekeken’ in het geval van zzp’ers vaak concurrenten laat zien. Dat bleek ook bij mij het geval. Nou gun ik mijn concollega’s allemaal het allerbeste, maar als mensen op mijn LinkedIn-profiel landen heb ik geen behoefte aan linklekkage naar de profielen van andere tekstschrijvers/marketeers.
O ja, video
Het derde advies dat me raakte, kende ik eigenlijk al: video. Ik zou iets met video moeten op LinkedIn. Ik zie in mijn netwerk ook dat mensen dit met veel succes gebruiken en voor klanten zet ik dit al wel in. Maar op een of andere manier kom ik er maar niet toe om voor mezelf video te gaan maken. Het blijft toch lastig om te starten met een contentvorm die wat verder van je ‘kern’ ligt, terwijl je weet dat het goed zou werken. Maar goed, maybe someday.
Praktische kennis om nu echt te beginnen
LinkedIn Power is vooral een heel praktisch boek. Een bron van 'operationele kennis', die je kunt gebruiken voor het opzetten van een killer LinkedIn-aanwezigheid. Psychologische achtergrond wordt op maat bijgevoegd, zonder daar al te diep op in te gaan. En dat is prima, want heel veel meer dan vuistregels heb je voor succesvolle LinkedIn-marketing helemaal niet nodig. Je bent na het lezen van dit boek dus geen volleerd mediapsycholoog. Je bent ook nog geen social media-copywriter, videomaker of volleerde online salestijger. Om alle tips uit LinkedIn Power in de praktijk te brengen, zul je nog meer skills moeten opdoen en vooral veel moeten experimenteren. De grote verdienste van Bongers is dat ze je uitdaagt om aan de gang te gaan en je de praktische kennis geeft om ook echt te beginnen.