[Recensie] Van Zero naar Hero op Bol.com

Het boek 'Geld verdienen met Bol.com' is door de auteurs totaal herzien en herschreven. Het heet nu 'Van Zero naar Hero op Bol.com' en helpt je als ambitieuze e-commerceondernemer met je eerste stappen op dit grote platform.

Een tijd terug maakte ik een round-up van de populairste marketingboeken op Bol.com (Deze post is trouwens dringend aan een update toe. Stay tuned). Ik besloot ook om de boeken van de lijst die ik nog niet gelezen had te lezen en te recenseren.
Het was voor mij een manier om wat affiliate-links te kunnen plaatsen op mijn site (dit was redelijk succesvol) en om wat aandacht te genereren op social media door samen te werken met uitgevers (dit laatste is tot nu toe minder succesvol, vooral omdat de eindejaarsdrukte mijn blogproductiviteit nogal heeft verminderd).

De auteurs van Geld verdienen met Bol.com lieten me toen weten dat ze hun boek aan het herschrijven waren. Of ik wilde wachten op de nieuwe versie. Dat wilde ik, en het boek ligt sinds vorige week op mijn bureau: Van zero naar hero op Bol.com. Praktische gids over zakelijk verkopen via Bol.com.

Stap voor stap

En een praktische gids is het. In duidelijke stappen word je door het proces geloodst: van voorbereiding naar het inrichten van de logistiek en dan, via contentstrategie, naar data verzamelen, optimaliseren en vooruitplannen. De auteurs gaan diep in op de details van verkopen en verzenden via het Bol-platform. Of dat allemaal precies klopt, kan ik niet nagaan - ik houd het bij affiliatemarketing en heb geen verkopersaccount bij Bol - maar als ik op de rest van het boek afga, zijn dit schrijvers die weten waar ze het over hebben.

Marketingkennis, anyone?

Want als er morgen ergens op een hbo in Nederland een docent online marketing uitvalt, kunnen Gosravani en Roex prima invallen. Hoewel ze in het nawoord, bijna excuserend, nog even melden dat ze lang niet alles wat relevant is hebben opgenomen in het boek (even los van de vraag of dat zou kunnen en of dat een leesbaar boek zou opleveren), leest Van zero naar hero op Bol.com als het handige neefje van het Basisboek Online Marketing. Myers-Briggs, Cialdini en Kahneman: voor de ervaren marketingboekenlezer is het een feestje met veel oude bekenden. Zelfs de SWOT-analyse komt nog even langs. Maar dit boek is, net als LinkedIn Power, geen boek voor doorgewinterde marketeers. Het is een boek voor mensen die nu aan de gang willen met een nieuw platform. Het gaat daarom ook uitgebreid in op het maken van copy en foto's. Natuurlijk krijg je daarbij een selectie van kennis die relevant is voor Bol.com, maar veel van dit content-advies is ook weer prima toepasbaar op andere platformen.

Toepasbare startersgids

Even dit vooropgesteld: ik heb nog nooit iets verkocht via Bol.com. Ik heb ook absoluut geen plannen in die richting. Sterker nog, e-commerce is sowieso niet mijn tak van sport. Maar voor mijn ongeoefend oog lijkt het er toch sterk op dat Gosravani en Roex een bijzonder toepasbare startersgids hebben afgeleverd voor mensen die op Bol.com aan de gang willen. Daarbij bevat het boek zoveel algemene marketingkennis, dat je op een volgend platform absoluut niet opnieuw hoeft te beginnen. Het boek lijkt me dus een aanrader.

Van Zero naar Hero op bol.com | 9789082882520 | Tina Gosravani | Boeken | bol.com
Van Zero naar Hero op bol.com (Paperback). VAN ZERO NAAR HERO OP BOL.COM Dat bol.com, het grootste en bekendste online retail platform van Nederland en...
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl