Praktische, kanaalgerichte marketingboeken zijn populair. Dat geldt ook voor het vrolijk vormgegeven, enthousiast vertelde Instaproof. Aanrader!
Maar eerst even dit: waarom eindigt alles waar ik aan begin altijd in een ramp?
Het leek een geinig plan: stukjes schrijven over de populairste marketingboeken van het moment. Want populair = aandacht en boeken = affiliate. Dat was het plan dus. Wat ik even vergeten was over recenseren (beetje vreemd, met meer dan 10 jaar ervaring als recensent) is dat het heel veel tijd kost. Het gevolg: hier ligt nog steeds een stapeltje recensieboeken geduldig te wachten.
Hoe was jouw voorjaar?
Gelukkig werd de ramp gedeeltelijk veroorzaakt door mijn business, die in september ineens weer vol gas van start ging. Niet echt iets wat je kunt voorzien als je in het voorjaar, na 2 weken doodziek in bed, opstaat om te constateren dat 70% van je klanten vertrokken is of vrijwel alle campagnes on hold gezet heeft. Ik besloot dit voorjaar niet bij de pakken neer te zitten en wat dingen op te pakken die waren blijven liggen. Mijn dichtbundel afmaken. Deze website bouwen. Eindelijk voor mezelf een echte marketingstrategie neerzetten, in plaats van maar ad hoc wat door het leven te freelancen...
Insta(nt) succes
Enfin, je weet hoe het is. Sommige mensen maken een plan en volgen het. Andere mensen, zoals ik, laten alles uit hun handen vallen als er iets nieuws langskomt. En dan ligt er dus een stapel recensieboeken op je bureau naar je te staren. Eén van die boeken is Instaproof. In 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram van Kirsten Jassies en Joyce Nafgzer. De vormgeving en de roze racefiets voorop laten weinig te raden over de doelgroep van het boek. Instagram blijft toch vooral een medium voor fashion en design en heeft daardoor qua gebruikersgroep een duidelijke skew naar vrouwen en meisjes. Het is dus niet echt mijn medium. Als chagrijnige, hoger opgeleide man van in de veertig met licht overgewicht zit ik uiteraard vooral op Twitter.
Meteen toepassen
Maar het gaat niet om mij. Het gaat om jou. Want als je dit zit te lezen, is er dikke kans dat je op zoek bent naar een manier om snel up to speed te komen met Insta. En dan is dit boek voor jou. Wat me in dit kleine, gefaalde recensieprojectje sowieso is opgevallen: boeken die algemene marketingtheorie toepassen op een enkel kanaal zijn populair. Blijkbaar is er een grote behoefte aan ‘hoe dan’-boeken. Praktische, actiegerichte boeken, zoals LinkedIn Power van Marjolein Bongers en Van Zero naar Hero op Bol.com van Gosravani en Roex. Boeken die je gestructureerd vertellen wat voor jouw gekozen kanaal belangrijk is. Boeken die alle fluff en opinie die je online cadeau krijgt bij blogs over deze onderwerpen uitfilteren en de zaken in perspectief plaatsen. Ook Instaproof valt in deze categorie. Jassies en Nafzger hebben hun marketingfeiten op een rijtje – doelstellingen, doelgroepen, contentstrategie – maar zetten alles meteen in de context van het medium. Welke video gaat in een story, welke op je timeline? Wanneer heb je een zakelijk account nodig? Wat doe je organisch en wanneer gebruik je ads? Hoe zorg je voor interactie? Wanneer moet je locatietags gebruiken? Praktische antwoorden op praktische vragen.
Stappen?
Ik geloof niet zo in contentmarketing in ‘stappen’. Dat suggereert toch een beetje alsof een onderwerp als ‘hashtags’ of ‘stijl’ op een gegeven moment ‘af’ is. Dat is het natuurlijk niet. Je leert met alles wat je doet, dus of die ‘15 stappen’ ook echt stappen zijn die je na elkaar moet zetten, daar kun je over discussiëren. Ik zou het boek gewoon eerst helemaal lezen, om daarna op een post-it of 5 je strategie uit te werken. Dan weet je in ieder geval zeker dat je over de belangrijke dingen hebt nagedacht. Maar er zit dus wel een duidelijke structuur in het boek. Het begint met algemene uitleg, waarbij veel aandacht uitgaat naar het algoritme van Insta. Terecht, want dat bepaalt uiteindelijk een groot deel van je succes. Dan volgen de strategische onderwerpen focus, doelstellingen en stijl, gevolgd door de meer tactische. Daarbij gaat het natuurlijk vooral over het maken en publiceren van content. Het boek sluit af met wat meer geavanceerde onderwerpen zoals het samenwerken met influencers, het inrichten van een bedrijfspagina en adverteren.
Geschikt voor ondernemers
Een tijdje terug had ik een gesprek met een beginnende online fashion-ondernemer die me vroeg welke kanalen ze als eerste moest gaan opzetten voor haar marketing. Insta kwam natuurlijk meteen ter sprake. Ik heb daar geen verstand van, dus heb ik haar mijn recensie-exemplaar gestuurd. Waarmee ik maar wil zeggen: ik denk dat dit boek heel geschikt is voor (startende) ondernemers, omdat het je niet alleen de skills en de mindset laat zien die je nodig hebt voor succes op Insta, maar omdat het ook laat zien dat het leuk kan zijn. Want als ondernemer heb je een hoop te doen. Als je het bijhouden van je socials niet leuk vindt, schiet het er dus meestal bij in. De informatie over bedrijfsprofielen en adverteren kun je waarschijnlijk ook wel bij elkaar googlen, maar ook hier geldt wat ik hierboven zei: het is fijn als iemand je in eerste instantie bij de hand neemt en een samenhangend verhaal vertelt. En dat doet dit boek prima. Specifieke details kun je dan altijd nog googlen.
Aanstekelijk enthousiasme
Ik werd vrij enthousiast van dit boek, vooral ook door de heerlijke vormgeving en het aanstekelijke enthousiasme waarmee alles verteld wordt. Datzelfde enthousiasme zag ik al eerder toen Kirsten Jassies op 038 Digital (weet je nog? Toen een ‘event’ nog betekende dat je echt in een zaal mocht zitten, met andere mensen erbij en zo? En bier?) vertelde over Insta en influencer marketing. En als je een kwart van het enthousiasme dat in dit boek gestopt is kunt meenemen naar je Insta-content, ben je volgens mij al een heel eind op weg naar succes.
Wees niet als Bouke. Zorg voor consistentie
Ik wilde dus ook iets doen, na het lezen van dit boek. Alleen, ik heb Insta niet erg hoog in mijn strategie staan en ik ben niet bepaald een (foto)grafisch talent. Dus besloot ik, naar aanleiding van het stuk over Insta stories, om met stories op LinkedIn (later kwamen daar op mijn geliefde Twitter ‘fleets’ bij) te beginnen. Je raadt het al: daar is ook niets van gekomen. Want septemberstress, oktoberstress, decemberstress, Kerst en, je raadt het al, januaristress (not complaining! Dankbaar voor de business, de leuke klanten en de omzet). Leer van Kirsten en Joyce dus. Maar leer ook van mij. Ga je met Insta, of met welk medium of kanaal dan ook, aan de gang? Zorg dan allereerst voor consistentie. Maak niet alleen mooie content met dit boek als gids, maar zorg ook dat je genoeg tijd en energie investeert.
Genoeg om aan de gang te kunnen
Instaproof is al een wat ouder boek en functioneel/technisch is er ondertussen vast al van alles veranderd op Insta, maar het blijft een goede opstap. Je kunt het boek in een uur of 2 doornemen en dan weet je wat je weten moet om aan de gang te kunnen. Daarna kun je het op je bureau laten liggen en erbij pakken als je nadenkt over de volgende stap.
UPDATE: inmiddels is er een nieuwe editie van dit boek. Je vindt het hier: