Wat verkoop je nou eigenlijk en aan wie? Best een belangrijke vraag, als je met marketing bezig bent. En hey, als het belangrijk is, dan hebben wij marketeers er een Engels woord voor: je value proposition.
Je mag ook 'waardepropositie' of gewoon 'propositie' zeggen, wat mij betreft. En hoewel geen enkele marketeer of verkoper hardop zal zeggen dat een waardepropositie niet belangrijk is, maak ik te vaak mee dat op de simpele vraag 'wat verkopen we en aan wie?' een te wollig, te algemeen antwoord komt.
De truc om dat te voorkomen is om je waardepropositie terug te brengen tot een tekst die aan de volgende eisen voldoet:
- Kort
- Bruikbaar in allerlei omstandigheden en kanalen
- Bespreekt een echt, aangetoond klantprobleem waarvan de klant zich bewust is
- Geeft specifieke voordelen
- Gaat niet over product en features
- Onderscheidt zich van de rest van de markt
Damn, dat klinkt als een lastig ding om te maken, niet?
Valt mee.
Je hebt al klanten. Die kun je bellen
Je kunt daar verschrikkelijk ingewikkeld over doen, maar dat is nergens voor nodig. Want je hebt al klanten (behalve als je een startup bent - dan gelden er andere regels).
Je kunt die klanten bellen en aan ze vragen:
- Hoe zagen je business en leven eruit voordat je met ons (product) werkte?
- Wat was de aanleiding om op zoek te gaan naar een oplossing?
- Hoe zou je het probleem dat je toen ervaarde omschrijven?
- Wat was de reden dat je contact met ons hebt opgenomen?
- Wat overtuigde jou om met ons te gaan werken?
- Hoe zijn je business en leven verbeterd nu je met ons (product) werkt?
Stel die vragen. Laat ze praten (zeg 'hmm-hmm', vraag 'kun je daar wat meer over vertellen?' en knik als een malloot). En stuur ze als dank wat lekkers.
Mijn eigen proposities?
Nou hoor ik je denken: als je het allemaal zo goed weet, doe dan eens je eigen proposities als voorbeeld! Way ahead of you, natuurlijk:
Als marketingmanager van een B2B IT-bedrijf met minimaal 50 medewerkers krijg je van mij:
- Snel en efficiënt papers, blogs, cases en webteksten die complexe IT-onderwerpen behandelen in een vlot-zakelijke stijl die bij je doelgroep past. Resultaat: effectieve leadgeneratie en online zichtbaarheid.
- Snel toepasbare, concrete antwoorden op je strategische en tactische vragen, gebaseerd op 25 jaar ervaring in IT en marketing.
- Trainingen die zorgen dat er meer content uit je organisatie komt, zodat je bedrijf en je expertise beter zichtbaar zijn op je socials en blog.
- Hulp bij het inzetten van AI en automatisering, zodat je je schaarse tijd, energie en budget in tools steekt die je ook echt efficiënter en effectiever maken.
Zijn ze perfect? Natuurlijk niet. Want je weet hoe ik denk over perfectie in content.
Dus nou ben jij aan de beurt.