Waarom je medewerkers zouden moeten bloggen

Redenen zat.

'Leg wel aan het begin goed uit waarom ze zouden moeten bloggen,' vroeg de klant bij de voorbereiding van de training. 'Want het zijn IT'ers, geen marketeers.' Alright, doen we.

Uitstekende vraag. Maar waarom zou je het antwoord zelf bedenken als je het aan Chappie kunt vragen?

Geef me 10 praktische redenen waarom bloggen juist belangrijk is voor developers

(Maar serieus: ChatGPT is echt een enorm waardevolle tool voor bloggers en je bent een dief van je eigen werkweek als je er niet al mee aan het werk bent - deze klant vroeg me om mijn blogtraining aan te passen voor het AI-tijdperk. Je kunt dus nu bij mij een blogtraining boeken met ChatGPT tips & tricks. Stuur me even een bericht als je daar interesse in hebt)

Het antwoord: kennis delen, leren door onderwijzen, portfolio bouwen, netwerken, zichtbaarheid vergroten, persoonlijk merk opbouwen, feedback krijgen, technische schrijfvaardigheden verbeteren, nieuwe dingen leren en creativiteit verbeteren.

Deze redenen gelden niet alleen voor developers. Ze gelden voor iedere expert.

Ik peuter dit antwoord even uit elkaar voor je:

  • Door kennis te delen kan iedere expert werken aan hun reputatie
  • Het uitleggen van complexe aspecten van je vak is altijd een goede manier om het zelf beter onder de knie te krijgen. Bovendien: voor je blog moet je meestal toch nog even wat dingen uitzoeken, waardoor je zelf ook nieuwe kennis opdoet (see what I did there: ik heb punt 2 en punt 9 van de AI-output samengevoegd, want het algoritme - gebouwd om tekst te genereren, niet per se voor samenhang en logica - heeft nogal eens de neiging om meerdere overlappende punten in zo'n lijstje te zetten).
  • Portfolio bouwen: (Dat 'toekomstige werkgevers'-verhaal, dat vond de recruitmentmarketeer die de training organiseerde trouwens minder grappig. Maar, face it: dit is linksom of rechtsom een aspect van personal branding waar je mee moet dealen als bedrijf. Mijn 2 eurocent hierover: blogs staan op je bedrijfspagina en blijven daar staan als de expert ergens anders gaat werken, dus het grootste deel van de brand value van zo'n blog gaat toch naar je bedrijf. Heb je experts die een eigen blog hebben? Moet je eens proberen dat te verbieden en kijken wat dat doet met je personeelsretentie...)
  • Netwerken en zichtbaarheid: dit is natuurlijk ook voor jou als marketeer de waarde zit. Want netwerken en zichtbaarheid, dat is waar de leads vandaan komen.
  • Personal branding. Zoals hierboven gezegd: dit kan in sectoren met een krappe arbeidsmarkt nog wel eens een dingetje zijn, maar uiteindelijk zijn experts met een sterk personal brand een zegen voor de organisatie. Want een persoonlijk merk is veel meer dan een manier om je volgende arbeidscontract-met-Tesla te scoren. Het is ook een manier om te ontdekken wie je bent en je te ontwikkelen. En medewerkers die zich ontwikkelen, blijven juist langer. Bovendien: niets verkoopt een bedrijf beter dan een echt persoon met kennis, een mening en een goed verhaal over waarom ze bij jouw bedrijf werken.
  • Creativiteit. Schrijven is denken. Als je schrijft over je vak, denk je na over je vak. En als techneut denk je dan meestal na over hoe het beter kan. En daar krijg je innovatie van.

'Feedback krijgen' en 'schrijfvaardigheden verbeteren' vind ik lastige. Want mijn gevoel vertelt me dat feedback krijgen juist een van de dingen is die experts vrezen als ze voor het eerst gaan bloggen. Om dat tot een voordeel om te buigen (wat het uiteindelijk natuurlijk is), moet je intern eerst bouwen aan een feedback-cultuur zodat mensen zelfverzekerd naar buiten treden, wetende dat ze gesteund worden als ze het een keer verkloten.

En 'schrijfvaardigheden verbeteren'... Tja, als je het nut van bloggen/schrijven niet ziet, zie je het nut van betere schrijfvaardigheden denk ik ook niet. Los daarvan is 'het leren van een nieuwe skill' natuurlijk voor veel kenniswerkers iets waar ze van genieten.

Gegniffel om jouw corporate bullshit

Wat Chappie volgens mij gemist heeft is (zoals altijd) het strategische stuk.

Er zit een oefening in mijn training die dient om het blogstuk te laten passen bij het corporate story van het bedrijf. Die open ik met het laten zien van een stukje tekst van de bedrijfssite. Daarvoor pak ik iets uit de 'Over Ons' of een stukje missie, visie, kernwaarden etc.

Het effect is altijd hetzelfde: iedereen moet eerst keihard nadenken waar ze die tekst ook al weer van kennen - waarna ze moeten toegeven dat ze al maanden of zelfs jaren niet op de bedrijfssite hebben gekeken. Ondertussen wordt er druk gegniffeld om de 'corporate bullshit' en het 'marketinggeleuter' dat ik van de site heb opgediept.

Dit is een probleem, omdat het betekent dat er een enorme kloof zit tussen de boodschap die Marketing brengt en hoe de experts tegen organisatie en werk aankijken.

Kruisbestuiving tussen experts en Marketing

Kun je voorkomen dat experts (en zeker IT'ers) een beetje wantrouwig staan tegenover marketing? Waarschijnlijk niet. Maar je kunt de relatie wel verbeteren, en bloggen speelt daarbij een belangrijke rol.

Zodra je experts regelmatig gaan bloggen, krijg jij wekelijks inzicht in wat voor hen de belangrijke ontwikkelingen in het vakgebied zijn. Dat geeft jou informatie die je kunt gebruiken voor het aanpassen van je eigen uitingen.

Omgekeerd betekent het dat je experts weer af en toe op je website komen. Want als je blog gepubliceerd is, ga je toch altijd even kijken - al was het maar om de link met je netwerk te delen. En dan kijk je, een beetje aangemoedigd door je friendly neighborhood content marketer, ook eens naar de andere teksten. Klopt wat daar staat over producten, diensten en technologie nog? Missen er dingen? Moeten er dingen weg? Heb je nog een nieuwe case waar Marketing achteraan kan?

Je werkt samen aan content, en als je samenwerkt krijg je altijd gesprekken en kruisbestuiving.

En dit 👆🏾 is dus mijn visie. Mijn ervaring. Mijn idee en mijn gevoel daarbij.

De 4 dingen die AI nooit zal kunnen vervangen.

Je todo-lijst voor vandaag:

Tot volgende week,

Bouke

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(