Discussies over 'SEO versus contentmarketing' zijn zo oud als... Nou ja, heel oud. Ik hoor ze in ieder geval al sinds ik online bezig ben. En dat is...Nou ja, heel lang geleden dus. Maar eigenlijk is het een onzinruzie.
Het gedoe komt er meestal op neer dat SEO'ers zeggen: 'Als je geen traffic hebt, heb je ook geen business. Zorg dus eerst dat mensen je site vinden en doe vanuit daar je content-ding.'
De contentmensen zeggen dan wat mijn zeer gewaardeerde collega Laurens Kraaijenbrink vandaag op LinkedIn nog eens formuleerde. (Voor wie niet wil klikken: hij vertelde daar in zijn fijne stijl: je moet optimaliseren voor de lezer, niet voor de zoekmachines. Want content is nou eenmaal geen 'trucje'.)
En dat is helemaal, 100%, compleet waar. Sterker nog: het is het advies dat Google zelf al jaren geeft.
SEO is pure logica
Maar wat de SEO'ers zeggen, daar zit ook wat in.
Of, zoals ik ook onder de post van Laurens zette: het targeten van relevante zoektermen is nog steeds een prima strategie. Een internetgebruiker voert een zoekterm in en het algoritme van de zoekmachine matcht content bij die zoekterm op basis van een aantal criteria. Daaruit volgt automatisch dat je, als je een idee hebt van wat die criteria zijn, je content zo kunt maken dat hij matcht met bepaalde zoektermen.
En dat is dus de definitie van SEO. Pure logica.
Doe het allebei...
Je moet dus allebei doen. Relevante, menselijke, goede content maken die helemaal on-message, on-brand en spot-on relevant is voor je lezer. En proberen te begrijpen wat de zoekmachine-algoritmes doen en daarop inspelen. Zo verschrikkelijk ingewikkeld is dat niet, en ik ken plenty ondernemers die zo een fijne boterham verdienen (of ken jij een betere manier om 80.000 mensen per maand naar een site over kattengedrag te krijgen? - koop die boeken, mensen. Koop die boeken, want ze zijn goed).
...maar stop met de onzin-zoektermen
Dat betekent trouwens niet dat SEO geen onzin kan zijn. Ik denk zelfs dat hem daar eigenlijk het probleem zit: er zijn te veel SEO-mensen te veel met zoektermen-in-spreadsheets bezig zijn. En dan krijg je van die lijstjes waaruit blijkt dat je als SaaS-startup om een of andere reden bovenaan in Google moet willen staan voor 'digitale transformatie' of 'procesautomatisering'. Tja, dan zijn we natuurlijk een beetje ver van het rechte pad geraakt. En doen we het SEO-vak echt tekort.
Een goede SEO'er is, kortom, heel erg druk met het doorgronden van wat een (be)zoeker eigenlijk wil (dat noemen ze 'intent' in het jargon). Net als wij contentmakers. En zo wilden we eigenlijk allemaal hetzelfde en was er voor eeuwig vrede op aarde tussen de SEO'ers en de contentmensen. Kumbaya, Ubuntu, hugs all around en ze leefden nog lang en gelukkig. Tot de discussie weer opnieuw begint...
SEO, TAYA, B2B Content Podcast (wauw, een tussenkopje met 3 acroniemen)
In de B2B Content Podcast die vandaag live is gegaan gaat het ook uitgebreid over SEO. Ik sprak namelijk Danielle Navas-Brandt. Zij maakte de Nederlandse editie (een vertaling + een aantal nieuwe, Nederlandse cases) van het boek They Ask, You Answer van Marcus Sheridan (vrienden mogen TAYA zeggen). Zijn revolutionaire aanpak van contentmarketing (waarmee hij, volgens de legende, zijn zwembadenbusiness van de ondergang redde) bestaat eruit dat hij alle vragen van klanten online beantwoordt.
Klinkt niet zo revolutionair, maar dat is het wel. Want bij TAYA beantwoord je alle vragen. Dus ook de lastige en enge. Juist de lastige en enge. De vragen die gaan over de problemen met jouw product of dienst. Of over hoe jij je verhoudt tot de concurrentie. Over kosten, risico's, hobbels bij de implementatie en andere zaken waar je het het liefst pas over hebt als de offerte getekend is...
Gratis data
Het targeten van vragen is veel effectiever dan het targeten van zoektermen, omdat je de intent van de zoeker er gratis bij krijgt. Iemand die intypt 'Wat te doen bij een kat die in huis plast', wil gewoon weten wat ze moeten doen als hun kat in huis plast. Doh.
Tools als Answer The Public, Ubersuggest of Ahrefs spugen makkelijk een overzicht uit van de vragen die mensen intypen over jouw product. En: hoe lastiger en enger de vraag, hoe kleiner de kans dat de concurrent hem al beantwoord heeft. En dus hoe groter de kans dat je bovenaan komt te staan in de zoekmachines.
Er is trouwens nog een veel makkelijker manier om aan klantvragen te komen. Die geeft Danielle je aan het einde van de podcast. Luister hem hier (of op je favo podcast-app).